Veelgestelde vragen

Algemene vragen

De handleiding vindt u hier: Gebruikershandleiding. We hebben een online handleiding geschreven. Deze vindt u in het helpmenu via de icoontjes in de app of in de header door te klikken op "support". Ook kunt u deze vinden in de footer op de website onder handleiding.

Met Mac Boekhoudprogramma kunt u het volgende:
  • Beheer projecten, inclusief urenadministratie en specificaties.
  • Maak automatisch facturen en herinneringen in je eigen opmaak.
  • Alle nota's voert u supersnel in; bankafschriften importeert u snel en eenvoudig.
  • Houd al uw ritten en kilometers bij.
  • De aangifte omzetbelasting én inkomstenbelasting worden een eitje.
  • Speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de  Apple Mac.
Details m.b.t invoeren nota's en omzetbelasting:

  • Invoeren van nota’s wordt zeer gemakkelijk: Het BTW-tarief wordt automatisch geselecteerd.
  • Alles gaat vliegensvlug: Nota's invoeren in seconden, aangiftes doen in minuten.
  • Het boekhoudprogramma herinnert u wanneer u de aangiftes in moet dienen.
  • Persoonlijke ondersteuning: Vanuit het programma kunt u de helpdesk om hulp vragen.
  • Een Wizard maakt automatisch de voor u benodigde categorieën en BTW-tarieven aan.
  • De Auto-Wizard bepaalt hoeveel privé-gebruik u bij de laatste aangifte op moet geven.
  • Er worden automatisch back-ups gemaakt, naar wens ook naar DropBox of Google Drive.

Mac Boekhoudprogramma onderscheidt zich voornamelijk op de volgende punten:
 
  • Het is het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt dat het zakelijke deel van de aangifte inkomstenbelasting scherm-voor-scherm voor u invult. Er wordt niet alleen een balans en winst-verlies rekening aangemaakt: Elk scherm van het aangifteprogramma wordt vooraf voor u ingevuld. U hoeft alleen nog wat getallen over te nemen en de aangifte is klaar.
     
  • Het invoeren van Nota's gaat supersnel, omdat de BTW-tarieven automatisch geselecteerd worden.
     
  • U kunt zonder meerprijs de bankafschriften van uw zakelijke rekening importeren
     
  • Zeer lage complexiteit: het boekhoudpakket biedt precies wat u nodig heeft, niet meer en niet minder. Onnodige gegevens hoeft u niet in te vullen. Dit scheelt veel tijd.
     
  • De Auto-Wizard zoekt de catalogusprijs en alle benodigde gegevens op die nodig zijn voor het opgeven van het privé-gebruik van uw zakelijke auto. In andere pakketten mag u dit allemaal zelf uitzoeken.
     
  • Het boekhoudprogramma helpt u stap-voor-stap door de aangifte omzetbelasting. U hoeft alleen een handjevol getallen over te nemen, die links naast het aangifteformulier weergegeven worden. Bij concurrerende pakketten mag u het vaak allemaal zelf doen.
     
  • De Wizard Aangifte Inkomstenbelasting is zeer intelligent en geeft u veel tips. Het helpt u met de aftrek van kosten van uw huurwoning, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, het kiezen van een bijtelling-gunstige auto, het opbouwen van een fiscale oudedagsreserve en bij het aftrekken van kosten van uw prive-auto, fiets of bromfiets.
    Een boekhouder of belastingadviseur wordt vaak overbodig!
     
  • Het is een boekhoudprogramma dat op uw eigen computer draait, wat de volgende voordelen biedt:
    • U hoeft geen browser te openen of een gebruikersnaam of wachtwoord in te voeren; Een (dubbel)klik is voldoende om het boekhoudpakket te starten en uw Nota's in te kunnen voeren
    • U kunt het boekhoudprogramma altijd opstarten; bij online aanbieders kunnen de webservers defect raken of gekraakt worden, en kunt u vervolgens het boekhoudprogramma niet meer gebruiken
    • U kunt zelf automatische back-ups maken en bent niet afhankelijk van het "hopelijk goed werkende" back-upsysteem van uw leverancier
    • Het boekhoudprogramma werkt veel vlotter dan de online- of cloud-varianten van de concurrentie, omdat het programma op uw eigen computer draait en er dus geen vertragingen van de webserver en de internetverbinding zijn. Vooral bij het invoeren van een stapeltje Nota's kan dit vele minuten en veel irritatie schelen
    • U blijft 100% eigenaar van uw bestanden en gegevens. Deze staan alleen op uw eigen Mac. Als een online aanbieder zijn dienstverlening stopt of veel duurder maakt, kunt u uw oude aangiftes niet meer raadplegen. Ook is het risico dat een hacker (of werknemer) uw concurrentie-gevoelige gegevens inziet of steelt veel kleiner dan bij een online aanbieder.

     

U wilt natuurlijk zorgeloos op vakantie en op afstand uw administratie kunnen bijhouden.

Mac boekhoudprogramma is een offline pakket, toch kunt u uw administratie met u meenemen. Hiervoor kunt u het beste de back-up van uw vaste computer inladen op uw laptop. Dit doet u door eerst een back-up te maken via 'bestand', 'Nu een back-up maken'. Vervolgens kijkt u bij instellingen naar uw bestandslocatie. Indien u in de cloud een back-up maakt, gaat u naar deze locatie toe. Maak voor de zekerheid indien gewenst nog een extra back-up op een externe schijf die u op een tweede locatie legt. U kunt vervolgens op uw macbook de administratie inladen. Voordat u weer terug overstapt op het werken op uw iMac maakt u op de Macbook een back-up. Deze back-up die u heeft gemaakt aan het eind van uw vakantie kunt u dan weer inladen. Wanneer u meerdere administraties bijhoudt, dan dient u per administratie een back-up te maken. U kunt niet op meerdere apparaten tegelijkertijd werken, omdat dit een offline pakket is en een online mogelijkheid om op verschillende apparaten te werken niet is ingebouwd.

Zie de link onderaan de pagina: Over ons.

Mac boekhoudprogramma was in 2010 ontstaan uit een samenwerking tussen twee ondernemers, ieder 50-50 eigenaar in de eenmanszaken. In 2019 woonden ze in Spanje en lazen ze in de krant over de mogelijkheid om eenvoudig een Este Ltd. op te starten. Voordelen van een Ltd. is dat persoonlijke aansprakelijkheid beperkt blijven. Ook is bij een beperkte omzet de hoeveelheid administratie te overzien. Eigenaresse werkt ook in de internationale samenwerking en regelmatig ook in een ander land. Dan hoeft ze niet alle voor iedere klant van het boekhoudpakket de administratie aan te passen.

De eigenaresse is nog jong en is van plan hier nog jaren mee door te gaan. Ze werkt samen met freelance programmeurs. Ook heeft ze een dochter, die als ze interesse heeft dit pakket kan voortzetten.

Allereerst zijn er diverse bedrijfsverzekeringen afgesloten om bedrijfsrisico's af te dekken, waaronder een bedrijfsrisico verzekering en ook een aparte cyber security verzekering, specifiek ook voor Mac boekhoudprogramma. Tot slot hebben we geen beschikking over uw data. We slaan van de klanten zo min mogelijk gegevens op, zodat we zo min mogelijk risico lopen op een datalek. We beschikken niet over uw boekhoudcijfers en hebben geen inzage in uw boekhouding. We maken gebruik van encryptie voor data opslag. Dit is ook mogelijk voor klanten (indien gebruik gemaakt wordt van Standalone versie, buiten de app store).

U wilt natuurlijk graag uw administratie zo goed mogelijk bijhouden. Maar, een foutje is snel gemaakt. U kunt nalopen of u
  • Datums juist heeft overgenomen van uitgaven
  • Facturen door u in de juiste omzetcategorie geboekt zijn
  • De openstaande bedragen op eind van het jaar overeenkomen met de openstaande debiteuren en crediteuren;
  • U kunt via 'Bank' de koppelingen controleren door op de knop 'Controleer koppelingen' aan te klikken. Vervolgens toont het programma de facturen en uitgaven die u heeft gemaakt waar nog geen bankafschrift aan is gekoppeld.
  • U kunt de uitgaven selecteren op het bedrag, door bovenaan op het bedrag te drukken, zo kunt u sneller zien of u per ongeluk twee keer dezelfde uitgave heeft toegevoegd.
  • Specifieke gevallen, als facturen buiten Nederland of buiten de EU, kunt u nog even controleren of deze goed zijn verwerkt in de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting.
  • Toelichtingen en instructies ingebouwd in het programma opvolgen

Voor uw boekhouder kunt u diverse rapportages aanmaken. Dat kan via het scherm Rapportages. U bereidt eenvoudig de winst-verliesrekening voor. Ook kunt u via 'Bank' kiezen voor de optie Controleer koppelingen zo kunt u nalopen of u per abuis een factuur of uitgave heeft toegevoegd zonder een bijbehorende bankafschrift. Via de export functie, 'bestand', 'experoteren' kunt u ook eenvoudig uw data voor uw boekhouder klaarzetten om indien gewenst in een pakket van zijn keuze te importeren.

Een groot voordeel van een boekhoudprogramma op uw eigen Mac is dat u zelf eigenaar blijft van al uw omzetgegevens, uw klantendatabase en alle privacy- en concurrentie-gevoelige informatie. Bij online cloud-boekhoudprogrammas moet u op de blauwe ogen van de aanbieder geloven dat ze niet in uw gegevens gaan rondneuzen. Die gegevens zijn niet versleuteld opgeslagen op de webservers en dus toegankelijk voor elke medewerker.

Ook moet u maar hopen dat hun beveiliging op orde is. Bij Yahoo waren eens van 500 miljoen gebruikers persoonlijke gegevens gestolen na een hack. Op de server van Boekhoudprogramma voor ZZP'ers staan per klant slechts drie gegevens: Bedrijfsnaam, e-mail adres en licentiecode. Ook uw btw id nummer die we sinds 2023 verzamelen vanwege een verzoek van Mollie slaan we niet op de server op, maar slechts lokaal in de icloud. We hebben er zelfs voor gekozen om uw adres- en eventueel andere gegevens alleen offline op te slaan. Al uw boekhoudgegevens, uw omzetcijfers, uw uitgaven, uw klantenbestand en uw bankafschriften staan alleen op uw eigen Mac. Mits u geen gekraakte software downloadt en installeert, is zo'n Mac flink lastig te hacken. En als het al zou lukken, dan zou het een hacker heel veel moeite kosten om de gegevens van één klant te bemachtigen. Dan hackt deze bij voorkeur een grote online/cloud-aanbieder, om dan in één klap duizenden klantengegevens te bemachtigen.

Daarnaast is een groot voordeel van een Mac-boekhoudprogramma dat u alle voordelen van de Mac en het MacOS kunt benutten, bijvoorbeeld sneltoetsen en donkere modus. Qua gebruiksvriendelijkheid en snelheid van werken kan een web-applicatie daar nooit tegenop.

In de huidige tijd met hoge inflatie, let u als ondernemer op de kleintjes, begrijpelijk. Mac boekhoudprogramma is uniek in dat opzicht. U kunt namelijk tot maar liefst 37 procent korting krijgen op uw maandelijkse abonnementskosten. Wanneer u voor 5 jaar vooruitbetaalt, dan betaalt u slechts 9,32 euro per maand. Ook zijn er diverse andere voordelige alternatieven, zo kunt u ook kiezen voor een jaarabonnement of een twee-jaarabonnement, waarbij u gebruik kunt maken van hoge korting. Verder hebben we de tarieven de afgelopen vijf jaar niet verhoogd. We hebben het beste voor met de ondernemers die al jaren trouwe klant zijn bij ons, dat waarderen we zeer.

Mac boekhoudprogramma is ondersteund op Dark Mode. Dat betekent zoiets dat wanneer je via de optie 'systeemvoorkeuren' en 'Algemeen' kiest voor Donkere weergave, dat je dan een donkerder scherm krijgt. De Dark Mode is een speciale functie voor het gebruik van de Mac als het donker is. Deze mode zorgt ervoor dat witte kleuren vlakken donker worden gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de Mac computer minder energie verbruikt. Dat is goed voor het milieu en ook voor jouw portemonnee. Lichte kleuren worden omgezet een mix van grijze, zwarte en andere donkere kleuren. Letters worden juist weer licht van kleur in plaats van zwart. Ook vliegen de medewerkers van Mac Boekhoudprogramma niet, hebben ze geen groot kantoor en dus ook geen grote CO2 voetafdruk.

U kunt een nepfactuur aanmaken, een nepklant aanmaken en een nepuitgave inboeken. Vervolgens klikt u op exporteren. Dan ziet u wat de data format is, die Mac boekhoudprogramma het liefst aangeleverd krijgt. Vervolgens zorgt u voor excel bestanden met dezelfde data export vanuit het huidige pakket waarvandaan u de overstap maakt, bijvoorbeeld Exact, Moneybird, e-boekhouden, Twinfield etc.. U kunt vervolgens indien gewenst uw bankgegevens importeren en koppelen. Maar, u kunt er ook voor kiezen om een begin balans op te geven als u die heeft in de aangifte inkomstenbelasting wizard. U kunt de testklant, testfactuur en testuitgave weer wissen door op de min te drukken, bij eventuele waarschuwingen gaat u door en klikt u niet op annuleren. Mocht u op problemen stuiten, neemt u dan s.v.p. contact op met de helpdesk.

Doelgroep

Dit programma is speciaal ontwikkeld voor de in Nederland dienstverlenende ZZP'er.

Als u zichzelf herkent in onderstaand profiel, dan is Mac Boekhoudprogramma speciaal voor uw bedrijf ontwikkeld en daarmee, voor u, het beste, gebruiksvriendelijkste en snelste boekhoudpakket op de Nederlandse markt:

  • U bent ZZP'er (u heeft geen personeel of u doet zelf de salarisadministratie)
  • U bent werkzaam in de dienstverlening (of u doet zelf de voorraadadministratie met een ander pakket)
  • U heeft één zakelijke bankrekening (mag ook aparte particuliere rekening zijn), en evt. een zakelijke spaarrekening en u houdt privé en zakelijk zo goed mogelijk gescheiden

N.B. Als u niet aan alle punten voldoet, dan kunt u het programma gewoon gebruiken. Bij de aangifte inkomstenbelasting zult u alleen wat gegevens handmatig in moeten voeren. Let wel op: Er is expliciet geen ondersteuning voor meerdere zakelijke bankrekeningen.

Er is ondersteuning ingebouwd voor Vlaamse (Belgische) bedrijven. Deze ondersteuning is wel wat minder uitgebreid dan voor Nederlandse bedrijven. De aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn afgestemd op het Nederlandse belastingstelsel, maar de overzichten kunnen ook prima gebruikt worden voor de Belgische aangiftes. Ook is er ondersteuning voor de Belgische BTW-tarieven ingebouwd (te activeren in het Instellingen-scherm).

Jazeker, met wat kleine aanpassingen aan de instellingen, kunt u dit programma perfect gebruiken met uw BV of VOF.

Download de BV/VOF-handleiding.

Mac boekhoudprogramma is een App gebouwd in de Apple eigen programmeertaal Swift. Het is een App die de voordelen van slimme technologie ontwikkeld door Apple optimaal benut. Doordat Apple veel aandacht schenkt aan het goed kunnen zien, ook al werken de ogen niet meer perfect, is de App uitermate geschikt voor blinden en slechtzienden.

In de vorm van een Voiceover kunt u horen wat er op uw scherm gebeurt. Met een Voiceover luistert u naar de geschreven tekst en weet u precies wat er gebeurt. Ook kan voor een doofblinde gebruiker Voiceover beschrijven wat er te zien is, in braille. Enkele belangrijke toetsen in Mac Boekhoudprogramma zijn te hanteren door middel van sneltoetsen. U kunt veel handelingen als het aanmaken facturen of wissen van facturen zonder muisbediening uitvoeren. Met Siri kunt u opdrachten aanmaken, waarmee u nog sneller handelingen kunt uitvoeren met een visuele beperking.

Ook is Dark Modus ondersteunt en kunt u Mac Boekhoudprogramma Donkere Modus gebruiken. U krijgt daarmee een donker kleurenschema. Dit maakt het lezen aangenamer. Dit geeft rust aan uw ogen. Een blinde cybersecurity analist maakte jarenlang met veel plezier gebruik van Mac Boekhoudprogramma. We willen de mogelijkheden op het gebied van ondersteuning voor blinden en slechtzienden nog verder gaan uitbreiden in de toekomst. Mocht u nog suggesties hebben om de gebruiksvriendelijkheid voor blinden en slechtzienden te vergroten, neem dan graag contact op met de helpdesk. We houden momenteel een survey om na te gaan hoe de gebruiksvriendelijkheid verder te verbeteren voor blinden en slechtzienden. U kunt op deze pagina meer lezen over deze survey.

Facturen versturen als ondernemer

Dit kan als volgt:

Ga naar het overzicht facturen via de knop 'Facturen'.
Selecteer de betreffende factuur en klik op 'Wijzig' (of dubbelklik op de factuur).
Mogelijk moet u even het slotje linksonder klikken, als u de factuur al eerder afgedrukt heeft.
Onder de kop (rechtsboven) 'Extra tekst op factuur' kunt u dan invullen: "Uw BTW nummer is xxxxxxxxx" (vervang de reeks x'en door het betreffende BTW nummer).
Klik rechtsonder op Wijzigen om de wijzigingen op te slaan.
Vervolgens kunt u de factuur opnieuw afdrukken.

Wilt u dit vaker doen, dan kunt u dit ook automatiseren. Maak in dat geval een opmaaksjabloon aan (via knop 'Opmaak' rechtsboven). Het makkelijkste is om dan een kopie van een bestaand sjabloon te maken, en dan het sjabloon te wijzigen. Via het "A" knopje rechtsonder voeg je dan een tekstveld toen. In dat tekstveld vul je dan in: "Uw BTW nummer: #KLANTBTWNR#" (zonder de aanhalingstekens) (zie ook de knop "Toon samenvoegvelden". Dan wordt op die plek automatisch het btw-nummer van de klant ingevuld (mits u die opgegeven heeft bij de betreffende klant).

We hopen dat deze uitleg u helpt. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd mailen.

Inderdaad is er geen specifieke module voor het aanmaken offertes, zoals er bijvoorbeeld wel is voor klantenbeheer en facturering. Maar, dit kan als volgt:

Maak via 'Opmaak' en dan 'Sjablonen' een kopie van uw eerder via opmaak aangemaakte sjabloon 'facturen'. Deze hernoemt u vervolgens in de naam 'Offertes'. U maakt de opmaak zoals u wilt en verandert de kop in offerte i.p.v. factuur. Vervolgens maakt u via de facturen module een nieuwe factuur aan met het zojuist aangemaakte sjabloon 'offerte'. Ook maakt u een aparte map aan in uw Finder genaamd 'Offertes'. U gaat naar de map facturen en kopieert en plakt de zojuist aangemaakte offerte. Dan gaat u terug naar 'facturen' in het boekhoudprogramma en wist u deze "offerte" onder de kop 'Facturen' in het boekhoudprogramma. In de Finder en in uw mail heeft u dan nog de offerte bewaard. Zo blijven uw omzetcijfers en uw factuurreeks kloppend. U kunt dan de in uw huisstijl opgemaakte offerte naar uw klant mailen.

We hopen dat deze uitleg duidelijk u verder helpt hiermee. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd mailen.

Inderdaad is dit in eerste instantie (nog) niet rechtstreeks mogelijk, maar via een kleine omweg kunt u dit toch voor elkaar krijgen. Dit kan als volgt:

Maak via Projecten uw urenregistratie en project aan als gebruikelijk (zie eventueel de handleiding of Youtube instructies voor een uitleg). U maakt vervolgens de factuur aan door uw project te voltooien (onder het kopje projecten). Als u dan eenmaal de factuur heeft aangemaakt, gaat u naar de knop facturen en selecteert u de zojuist aangemaakte factuur. Vervolgens klikt u op wijzig. Nu kunt u uw gemaakte uitgaven handmatig toevoegen aan de factuur en verrekenen aan de klant. U kunt dan de in uw huisstijl opgemaakte offerte met urenspecificatie en gemaakte kosten naar uw klant mailen.

We hopen dat deze uitleg duidelijk u verder helpt hiermee. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd mailen.

Bankafschriften

Met Mac Boekhoudprogramma kunt u zeer gemakkelijk de bankafschriften van uw zakelijke rekening importeren. Bij ABN Amro, ING, Rabobank, Knab, Bunq, ASN, SNS en Triodos kunt u een MT940 bestand downloaden. Als u een Rabobank of ING privé-rekening heeft, kunt u de afschriften als CSV-bestand downloaden. Dit bestand kunt u vervolgens in het programma importeren.

Vervolgens kunt u de afschriften zeer gemakkelijk aan uw facturen en Nota's koppelen. Ook prive-onttrekkingen en -stortingen kunt u opgeven. Op die manier weet u zeker dat u geen zakelijke kosten of inkomsten over het hoofd ziet.

Staat uw bank hier niet tussen vermeld? Geen probleem. Stuur ons een MT940 of CSV bestand en we zorgen dat de ondersteuning voor uw bank ook ingebouwd wordt.

Benodigde hardware Apple Mac MacOS

Om dit programma te kunnen gebruiken heeft u nodig:
  • Eén van de volgende Apple Mac computers:
    • iMac (vanaf eind 2009)
    • MacBook (vanaf eind 2009)
    • MacBook Air (vanaf eind 2010)
    • MacBook Pro (vanaf medio 2010)
    • Mac mini (vanaf medio 2010)
    • Mac Pro (vanaf medio 2010)
  • Eén van de volgende besturingssytemen:
    • macOS Ventura (13.0)
    • macOS Monterey (12.3)
    • macOS Big Sur (11.0)
    • macOS Mojave (10.14)
    • macOS High Sierra (10.13)
    • macOS Sierra (10.12)
    * N.B. OS X Yosemite (10.10) en OS X El Capitan (10.11) worden niet meer actief ondersteund en geven hier en daar kleine onregelmatigheden; We garanderen altijd support voor de op 1 na laatste macOS versie en doen onze uiterste best om ook op de meest recente MacOS versie goed te functioneren. Na een release van een nieuw besturingssysteem kan het ongeveer een maand duren voordat alles weer tip top in orde is. Dat heeft te maken met het doorvoeren van aanpassingen en het uitgebreid testen voor een release, wat soms wat tijd kost. U kunt wel altijd in het verleden terugkijken, alleen soms kan het voorkomen dat er kleine bugs ontstaan bij het overstappen op een nieuw besturingssysteem. Dit lossen we vaak snel op..
  • Een werkende internetverbinding
Benut alle voordelen van uw Mac: Mac Boekhoudprogramma is ontwikkeld in de nieuwe revolutionaire programmeertaal van Apple, genaamd Swift. Hierdoor kunnen de voordelen van de Apple Mac en het MacOS volledig benut worden. Om in Swift 3.1 geprogrammeerde Apps te kunnen gebruiken, heeft u minimaal OS X El Capitan (10.11) nodig.

Concurrerende boekhoudprogramma's voor de Mac zijn vaak niet meer dan simpel omgebouwde Windows-versie en missen veel Mac-specifieke functionaliteit.

Weet u niet van welk bouwjaar uw Mac is of welke versie macOS u heeft?
Dit kunt u zien door met uw muis te klikken op het Apple  menu linksboven en vervolgens te klikken op "Over deze Mac".

Uw Mac gratis opwaarderen
Heeft u een oudere OS X op uw Mac computer, dan kunt u gratis opwaarderen naar de nieuwste versie. Via de Mac App Store kunt u gratis het nieuwste Mac besturingssysteem downloaden en installeren, mits u minimaal OS X 10.6.8 op uw Mac heeft staan. (zoek op Sierra)
N.B. Het wordt sterk aangeraden om eerst een volledige back-up van uw Mac te maken en/of ondersteuning in te schakelen (b.v. bij iServices). Een back-up maken kan o.a. via Time Machine (zie Apple  menu -> Systeemvoorkeuren -> Time Machine).

Jazeker, Mac Boekhoudprogramma is het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt dat vanaf het begin voor de Mac ontwikkeld is en in de Mac eigen programmeertaal Swift geschreven is.
We maken gebruik van Apple's eigen programmeertaal Swift. Mac Boekhoudprogramma kan één-op-één communiceren met Apple Mail (makkelijk facturen versturen) en maakt gebruik van veel speciale voordelen van het Mac-besturingssysteem MacOS.
Alle andere boekhoudprogramma's op de Nederlandse markt zijn omgebouwde Windows-programma's en kunnen dus niet of nauwelijks gebruik maken van de speciale Mac voordelen.

Mac Boekhoudprogramma is speciaal ontwikkeld voor de Apple Mac.

Gebruikt u Windows of Linux? Dan kunt u het programma eventueel nog wel gebruiken via een virtuele machine. U kunt onder VirtualBox en VMWare Player namelijk gratis macOS installeren en vervolgens het boekhoudprogramma opstarten. Wel heeft u minimaal zo'n 6 GB geheugen nodig. Lees hier de instructies (maar het is beter de nieuwste instructies te zoeken voor het nieuwste macOS).

Toegang tot de App

Als uw tegoed op is, kunt u vanuit het programma opwaarderen. Zie het menu Bestand en de optie "Opwaarderen". Ook kunt u via iDeal of per bank met korting vooruitbetalen.

Als u niet opwaardeert, kunt u het programma nog wel blijven gebruiken om zo uw oude aangiftes, facturen, projecten en Nota's te bekijken. Het is dan echter niet meer mogelijk om nieuwe facturen, Nota's of projecten toe te voegen. Ook kunt geen aangiftes meer doen en geen boekhoudkundige rapporten opvragen.
Uw gegevens blijven dus altijd uw eigen eigendom en worden ook alleen op uw eigen computer opgeslagen.

Mac Boekhoudprogramma maakt gebruik van betalingsprovider Mollie. Mollie regelt alle incasso's en de verwerking daarvan. .

Sinds 2023 is een btw registratie vanuit Mollie verplicht voor internationale bedrijven. U kunt meer lezen over de eisen van Mollie op deze pagina: https://help.mollie.com/hc/nl/articles/9243129589010-Welke-btw-gegevens-moet-ik-verstrekken .

Jazeker, het programma biedt uitgebreide mogelijkheden, ook voor particulieren en stichtingen. U kunt ook een bank import doen vanuit een privé rekening. Voor het opwaarderen van uw tegoed en facturering wanneer u geen btw id nummer heeft, kunt u sinds januari 2023 het beste contact opnemen met de helpdesk. U kunt dan ook een factuur ontvangen vanuit Create Consultancy Nederland eenmanszaak. In dat geval wordt wel 21% btw in rekening gebracht en is automatische incasso nog niet mogelijk, een jaarabonnement kan wel. Vraag naar de mogelijkheden .

Ja, er is ondersteuning voor vijf administraties in het boekhoudprogramma ingebouwd.
En, daar komt ook nog bij dat we een mooie aanbieding hebben voor u in specifieke gevallen. Als u meerdere ondernemingen heeft, en u doet de boekhouding voor die ondernemingen vanaf uw eigen Mac, dan kunnen we tegen korting een 2e en/of 3e licentie aanbieden. In het pakket is ingebouwd dat u tot vijf administraties kunt voeren. Mail ons voor de details.

Als u nog meer licenties zou willen, dan krijgt u op de extra licenties een verdubbeling van uw jaartegoed. Bij bestelling van een jaarabonnement ontvangt u een aanbieding van 1+1 gratis op de tweede, derde, vierde of vijfde licentie een tweede jaar gratis. U bestelt dus één jaarabonnement van bedrijf A, vervolgens bestelt u ook een jaarabonnement voor bedrijf B en bedrijf C. Voor bedrijf B en C ontvangt u dan niet allen het jaarabonnement waar u voor betaalt, maar u ontvangt dan gratis een extra lange licentie voor een tweede, extra gratis jaarlicentie. Voorwaarde voor die 1+1 gratis aanbieding is wel dat de bedrijven allen op uw naam staan, of dat u een administratie of boekhoudkantoor runt.U kunt voor uw andere bedrijven een jaarabonnement afnemen. Let op: gebruik per bedrijf een uniek email adres. Vervolgens kunt u dan gebruik maken van deze aanbieding door contact op te nemen met de helpdesk. Ziet u dat uw extra licenties bijna verlopen, neem dan ruim van te voren contact op met de helpdesk, zodat u van deze aanbieding gebruik kan maken. Let er hierbij op dat in de vakantie periodes de helpdesk tijdelijk minder goed bereikbaar kan zijn. Dan zal het team uw licentie voor die "meer of extra" bedrijven verlengen met een gratis extra jaarlicentie.

U heeft meerdere bedrijven en wilt meerdere licenties afnemen van Mac Boekhoudprogramma, eventueel gebruikmakend van de aanbieding van Mac Boekhoudprogramma. Dat is heel mooi, goed om te horen en dat is zeker mogelijk.

U kunt dat doen door te kiezen voor 'Bestand' en dan 'Administratie kiezen'. U klikt bovenaan op 'gratis en vrijblijvend een proeflicentie aanvragen', daarna vult u voor het extra bedrijf de bedrijfsnaam en het unieke e-mail adres in. U voert een uniek nieuw email adres, nog niet eerder gebruikt bij Mac Boekhoudprogramma.

Na het opstarten van deze tweede licentie geeft u vervolgens ook bij instellingen een unieke bestandslocatie op om uw back-up in op te slaan. U kunt nu twee weken gratis werken met deze tweede (of extra) licentie.

Na deze gratis proefperiode kunt u een jaarabonnement bestellen en contact opnemen met de helpdesk indien u gebruik wenst te maken van de aanbieding voor ondernemers met meerdere bedrijven of boekhouders.

U kunt vervolgens uw meer administraties bereiken via 'Bestand' en 'administratie kiezen'.

Gebruik van de App

Mac Boekhoudprogramma is heel makkelijk te installeren.
Alle instructies vindt u hier. Na de installatie kunt u het programma via de Launchpad opstarten.

Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u ons altijd mailen of bellen.

Sinds besturingssysteem Big Sur en verder, is Apple strenger geworden op het vrijgeven van Software buiten de Apple winkel om. Sindsdien kan het zijn dat gebruikers een foutmelding krijgen 'kan niet worden geopend omdat Apple het bestand niet kan controleren op kwaadaardige software'.
Een uitleg hoe dit is op te lossen. Op termijn zouden we de versie weer in de App Store te koop kunnen aanbieden, dan krijgt u die melding niet.

Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u ons altijd mailen of bellen.

Omdat het boekhoudprogramma veel informatie moet kunnen laten zien, is het basisvenster relatief groot. Vooral op MacBooks kan dit soms een beetje krap zijn. Dit is op te lossen door uw Dock naar links te verplaatsen.

Dock naar links verplaatsen
  • Klik met de rechtermuisknop op het verticale streepje in de Dock (links van "Downloads")
  • Klik op "Positie op scherm"
  • Klik op "Links"
Dock weer naar onder verplaatsen
  • Klik met de rechtermuisknop op het horizontale streepje in de Dock (boven "Downloads")
  • Klik op "Positie op scherm"
  • Klik op "Onder"

Helaas voor u, deze ondersteuning bieden we momenteel niet. Deze app draait lokaal op uw imac, uw Macbook en diverse Apple devices, maar dus niet op de iPhone. Wel zouden we in de toekomst deze mogelijkheid verder willen verkennen. Meerdere ondernemers hebben hier al interesse in getoond en zouden dit waarderen. Hiervoor is een grotere investering nodig voor het bouwen en ontwikkelen van ondersteuning op de mobiel. Maar goed, ondanks dat er geen ondersteuning voor de mobiel is, zijn er wel grote andere voordelen aan dit offline pakket.

Vragen over de App Store (momenteel niet in de App Store te koop)

Wat is een SandBox
MacOS maakt gebruik van zeer strenge beveiliging om ervoor te zorgen dat kwaadwillende programma's geen schade aan kunnen richten aan uw systeem. Elke App die u in de Mac App Store downloadt, komt in een zogenaamde SandBox (zandbak) te draaien. De App mag alleen binnen deze zandbak "spelen" en moet voor elke stap buiten de zandbak (bestanden raadplegen, mappen aanmaken, webcam gebruiken, etc.) toestemming krijgen van Apple en/of de gebruiker. Bij Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers houdt dit in dat de App voor elke map waar u bestanden in wilt opslaan (facturen, urenspecificaties, aangiftes, back-ups) eerst toestemming moet vragen aan u, de gebruiker. De gebruiker moet dan expliciet de map aanwijzen en vervolgens wordt een zogenaamde "bookmark" opgeslagen zodat deze toestemming bewaard blijft ook als u de app de volgende keer opstart.

Controle ter voorkoming van eventuele fouten
Helaas veroorzaakte de Sandbox-beveiliging van het Mac besturingssysteem in het verleden problemen en raakte het programma na een update soms "de kluts kwijt" en werken niet alle bookmarks meer. Dit zullen we in een nieuwe versie in de App Store voorkomen door een extra controle in te voeren op de bestandslocatie. We zijn druk met de ontwikkeling hiervan, om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken.

Vanaf versie 1.51 tot en met versie 2.01 vond u de Sandbox-diagnoseknop onder "Instellingen" en vervolgens "Bestandslocaties". In de laatste versies is deze optie niet beschikbaar. Als u op Sandbox-diagnose knop klikt, dan wordt waarschijnlijk duidelijk met welke map de Sandbox een probleem heeft. Dit kunt u dan oplossen door deze map even opnieuw te selecteren vanuit "Instellingen" en vervolgens "Bestandslocaties". Het opnieuw instellen doet u door bij de betreffende mappen op "Selecteer map" te klikken. Dan wordt de Sandbox-instelling/bookmark opnieuw opgeslagen en zou het weer goed moeten werken.

Bookmarks
Hieronder een overzicht van welke bookmark bij welke map hoort:
  • Bookmark 1: Verkoopfacturen
  • Bookmark 2: Urenspecificaties
  • Bookmark 3: BTW Aangiftes
  • Bookmark 4: Inkoopfacturen
  • Bookmark 5: Backups

We hopen dat u er zo uitkomt. Zoniet, dan kunt u ons altijd mailen.

Als u opgewaardeerd heeft via iDeal, automatische incasso of BanContact, dan krijgt u van ons een PDF-factuur, binnen 48 uur na de betaling.

Als u opgewaardeerd heeft via de App Store (momenteel wordt dit tijdelijk niet ondersteund dan stuurt Apple u maandelijks een factuur. Niet in PDF formaat, maar gewoon in de mail zelf als tekst. De mail heeft als subject: "Uw factuur van Apple".

Eventueel kunt u via deze site uw facturen tot 90 dagen terug downloaden:
reportaproblem.apple.com.

Specifieke wensen

Jazeker, dit is mogelijk. Of u nou een onafhankelijk programma / applicatie wilt laten ontwikkelen, of een uitbreiding op het boekhoudprogramma, wij kunnen dit realiseren.

Voorbeeld van een uitbreiding: Clientendossier
Een alternatief therapeut vroeg ons om een uitbreiding te bouwen voor het boekhoudprogramma, zodat hij naast de standaard klantgegevens ook zijn patientgegevens in kan voeren. Daarnaast wil hij ook een pasfoto op kunnen slaan, en op een plaatje van het menselijk lichaam cirkels kunnen tekenen zodat hij aan kan geven waar de patient klachten heeft. Daarnaast kan de therapeut zelf de verschillende behandelvormen aanpassen, voor als hij in de toekomst meer diensten aan wil bieden.
Deze uitbreiding hebben we binnen 3 weken ontwikkeld (na anderhalve week eerst proefversie, daarna feedback ontvangen, een week later eindversie voltooid) en de totale kosten waren slechts € 750,00 euro exclusief BTW.

Wilt u ook een uitbreiding op het boekhoudprogramma, of wilt u bijvoorbeeld de orders van uw webwinkel importeren, of speciale gegevens in kunnen voeren, dan kunt u ons altijd mailen. We sturen dan z.s.m. een offerte.

Enkele screenshots:

Zie naast de naam van de klant de nieuwe knop "Clientendossier".


Na het klikken op de knop "Clientendossier" verschijnt deze nieuwe pagina.


Door te klikken op het plaatje van het menselijk lichaam wordt deze vergroot.
Met de linkermuisknop kan een cirkel getekend worden en met de rechtermuisknop kan een cirkel verwijderd worden