Mac Boekhoudprogramma:
Veel gestelde vragen


 

Probeer gratis




Mac Boekhoudprogramma - Veel gestelde vragen

We hebben een online handleiding geschreven. Deze vindt u hier: Gebruikershandleiding.
Er is beperkte ondersteuning ingebouwd voor Belgische bedrijven. De aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn volledig afgestemd op het Nederlandse belastingstelsel, maar de overzichten kunnen gewoon gebruikt worden voor de Belgische aangiftes. Ook is er ondersteuning voor de Belgische BTW-tarieven ingebouwd (te activeren in het Instellingen-scherm).
Met Mac Boekhoudprogramma kunt u het volgende:
  • Beheer uw projecten, inclusief urenadministratie en specificaties.
  • Maak automatisch facturen en herinneringen in uw eigen opmaak.
  • Alle bonnetjes en nota's voert u eenvoudig en supersnel in.
  • Bankafschriften kunnen met een druk op de knop geimporteerd worden.
  • De aangifte omzetbelasting én inkomstenbelasting worden een eitje.
Details m.b.t invoeren nota's en omzetbelasting:

  • Invoeren van nota’s wordt zeer gemakkelijk: Het BTW-tarief wordt automatisch geselecteerd.
  • Alles gaat vliegensvlug: Nota's invoeren in seconden, aangiftes doen in minuten.
  • Het boekhoudprogramma herinnert u wanneer u de aangiftes in moet dienen.
  • Persoonlijke ondersteuning: Vanuit het programma kunt u de helpdesk om hulp vragen.
  • Een Wizard maakt automatisch de voor u benodigde categorieën en BTW-tarieven aan.
  • Met de Kleineondernemer-Wizard maakt u maximaal gebruik van de kleineondernemersregeling.
  • De Auto-Wizard bepaalt hoeveel privé-gebruik u bij de laatste aangifte op moet geven.
  • Er worden automatisch backups gemaakt, naar wens ook naar DropBox of Google Drive.
  • Wilt u nog meer zekerheid? Dan kunt u via een druk op de knop uw boekhouding voor € 1,-
    per nota na laten kijken door onze boekhouder (minimaal € 15,- per controle).
Dit programma is speciaal ontwikkeld voor de in Nederland dienstverlenende ZZP'er.

Als u zichzelf herkent in onderstaand profiel, dan is Mac Boekhoudprogramma speciaal voor uw bedrijf ontwikkeld en daarmee, voor u, het beste, gebruiksvriendelijkste en snelste boekhoudpakket op de Nederlandse markt:

  • U bent ZZP'er (u heeft geen personeel of u doet zelf de salarisadministratie)
  • U bent werkzaam in de dienstverlening (of u doet zelf de voorraadadministratie)

N.B. Als u niet aan alle punten voldoet, dan kunt u het programma gewoon gebruiken. Bij de aangifte inkomstenbelasting zult u alleen wat gegevens handmatig in moeten voeren.
Mac Boekhoudprogramma onderscheidt zich voornamelijk op de volgende punten:
 
  • Het is het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt dat het zakelijke deel van de aangifte inkomstenbelasting scherm-voor-scherm voor u invult. Er wordt niet alleen een balans en winst-verlies rekening aangemaakt: Elk scherm van het aangifteprogramma wordt vooraf voor u ingevuld. U hoeft alleen nog wat getallen over te nemen en de aangifte is klaar.
     
  • Het invoeren van nota's gaat supersnel, omdat de BTW-tarieven automatisch geselecteerd worden.
     
  • U kunt zonder meerprijs de bankafschriften van uw zakelijke rekening importeren
     
  • Zeer lage complexiteit: het boekhoudpakket biedt precies wat u nodig heeft, niet meer en niet minder. Onnodige gegevens hoeft u niet in te vullen. Dit scheelt veel tijd.
     
  • Het is tevens het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt met een uitgebreide Kleineondernemers-Wizard. Deze Wizard tipt u om bijvoorbeeld meer kosten te maken, investeringen te doen of facturen naar het volgende jaar door te schuiven, om zo optimaal gebruik te maken van de Kleineondernemersregeling
     
  • De Auto-Wizard zoekt de catalogusprijs en alle benodigde gegevens op die nodig zijn voor het opgeven van het privé-gebruik van uw zakelijke auto. In andere pakketten mag u dit allemaal zelf uitzoeken.
     
  • Het boekhoudprogramma helpt u stap-voor-stap door de aangifte omzetbelasting. U hoeft alleen een handjevol getallen over te nemen, die links naast het aangifteformulier weergegeven worden. Bij concurrerende pakketten mag u het vaak allemaal zelf doen.
     
  • De Wizard Aangifte Inkomstenbelasting is zeer intelligent en geeft u veel tips. Het helpt u met de aftrek van kosten van uw huurwoning, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, het kiezen van een bijtelling-gunstige auto, het opbouwen van een fiscale oudedagsreserve en bij het aftrekken van kosten van uw prive-auto, fiets of bromfiets.
    Een boekhouder of belastingadviseur wordt vaak overbodig!
     
  • Het is een boekhoudprogramma dat op uw eigen computer draait, wat de volgende voordelen biedt:
    • U hoeft geen browser te openen of een gebruikersnaam of wachtwoord in te voeren; Een (dubbel)klik is voldoende om het boekhoudpakket te starten en uw nota's in te kunnen voeren
    • U kunt het boekhoudprogramma altijd opstarten; bij online aanbieders kunnen de webservers defect raken of gekraakt worden, en kunt u vervolgens het boekhoudprogramma niet meer gebruiken
    • U kunt zelf automatische backups maken en bent niet afhankelijk van het "hopelijk goed werkende" backupsysteem van uw leverancier
    • Het boekhoudprogramma werkt veel vlotter dan de online- of cloud-varianten van de concurrentie, omdat het programma op uw eigen computer draait en er dus geen vertragingen van de webserver en de internetverbinding zijn. Vooral bij het invoeren van een stapeltje nota's kan dit vele minuten en veel irritatie schelen
    • U blijft 100% eigenaar van uw bestanden en gegevens. Deze staan alleen op uw eigen Mac. Als een online aanbieder zijn dienstverlening stopt of veel duurder maakt, kunt u uw oude aangiftes niet meer raadplegen. Ook is het risico dat een hacker (of werknemer) uw concurrentie-gevoelige gegevens inziet of steelt veel kleiner dan bij een online aanbieder.

     
Zie de link onderaan de pagina: Over ons


Jazeker, dit is mogelijk. Of u nou een onafhankelijk programma/applicatie wilt laten ontwikkelen, of een uitbreiding op het boekhoudprogramma, wij kunnen dit realiseren.
Zie ook onze website www.mac-developer.nl.

Voorbeeld van een uitbreiding: Clientendossier
Een alternatief therapeut vroeg ons om een uitbreiding te bouwen voor het boekhoudprogramma, zodat hij naast de standaard klantgegevens ook zijn patientgegevens in kan voeren. Daarnaast wil hij ook een pasfoto op kunnen slaan, en op een plaatje van het menselijk lichaam cirkels kunnen tekenen zodat hij aan kan geven waar de patient klachten heeft. Daarnaast kan de therapeut zelf de verschillende behandelvormen aanpassen, voor als hij in de toekomst meer diensten aan wil bieden.
Deze uitbreiding hebben we binnen 3 weken ontwikkeld (na anderhalve week eerst proefversie, daarna feedback ontvangen, een week later eindversie voltooid) en de totale kosten waren slechts € 750,00 euro exclusief BTW.

Wilt u ook een uitbreiding op het boekhoudprogramma, of wilt u bijvoorbeeld de orders van uw webwinkel importeren, of speciale gegevens in kunnen voeren, dan kunt u ons altijd mailen. We sturen dan z.s.m. een offerte.

Enkele screenshots:

Zie naast de naam van de klant de nieuwe knop "Clientendossier".


Na het klikken op de knop "Clientendossier" verschijnt deze nieuwe pagina.


Door te klikken op het plaatje van het menselijk lichaam wordt deze vergroot.
Met de linkermuisknop kan een cirkel getekend worden en met de rechtermuisknop kan een cirkel verwijderd worden



Met Mac Boekhoudprogramma kunt u zeer gemakkelijk de bankafschriften van uw zakelijke rekening importeren. Bij ABN Amro, ING, Rabobank, Knab, Bunq, ASN, SNS en Triodos kunt u een MT940 bestand downloaden. Als u een Rabobank of ING privé-rekening heeft, kunt u de afschriften als CSV-bestand downloaden. Dit bestand kunt u vervolgens in het programma importeren.

Vervolgens kunt u de afschriften zeer gemakkelijk aan uw facturen en nota's koppelen. Ook prive-onttrekkingen en -stortingen kunt u opgeven. Op die manier weet u zeker dat u geen zakelijke kosten of inkomsten over het hoofd ziet.

Staat uw bank hier niet tussen vermeld? Geen probleem. Stuur ons een MT940 of CSV bestand en we zorgen dat de ondersteuning voor uw bank ook ingebouwd wordt.
Om dit programma te kunnen gebruiken heeft u nodig:
  • Eén van de volgende Apple Mac computers:
    • iMac (vanaf medio 2007)
    • MacBook (vanaf eind 2008)
    • MacBook Air (vanaf eind 2008)
    • MacBook Pro (vanaf medio 2007)
    • Mac mini (vanaf 2009)
    • Mac Pro (vanaf 2008)
    • Xserve (vanaf 2009)
  • Eén van de volgende besturingssytemen:
    • OS X El Capitan (10.11)
    • MacOS Sierra (10.12)
    * N.B. OS X Yosemite (10.10) wordt niet meer ondersteund en geeft hier en daar kleine onregelmatigheden
  • Een werkende internetverbinding
Benut alle voordelen van uw Mac: Mac Boekhoudprogramma is ontwikkeld in de nieuwe revolutionaire programmeertaal van Apple, genaamd Swift. Hierdoor kunnen de voordelen van de Apple Mac en het OS X volledig benut worden. Om in Swift 3.1 geprogrammeerde Apps te kunnen gebruiken, heeft u minimaal OS X El Capitan (10.11) nodig.

Concurrerende boekhoudprogramma's voor de Mac zijn vaak niet meer dan simpel omgebouwde Windows-versie en missen veel Mac-specifieke functionaliteit.

Weet u niet van welk bouwjaar uw Mac is of welke versie OS X u heeft?
Dit kunt u zien door met uw muis te klikken op het Apple  menu linksboven en vervolgens te klikken op "Over deze Mac".

Uw Mac gratis opwaarderen
Heeft u een oudere OS X op uw Mac computer, dan kunt u gratis opwaarderen naar de nieuwste versie. Via de Mac App Store kunt u gratis het nieuwste Mac besturingssysteem downloaden en installeren, mits u minimaal OS X 10.6.8 op uw Mac heeft staan. (zoek op Sierra)
N.B. Het wordt sterk aangeraden om eerst een volledige backup van uw Mac te maken en/of ondersteuning in te schakelen (b.v. bij iServices). Een backup maken kan o.a. via Time Machine (zie Apple  menu -> Systeemvoorkeuren -> Time Machine).
Jazeker, Mac Boekhoudprogramma is het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt dat vanaf het begin voor de Mac ontwikkeld is.
We maken gebruik van Apple's eigen programmeertaal Swift. Mac Boekhoudprogramma kan één-op-één communiceren met Apple Mail (makkelijk facturen versturen) en maakt gebruik van veel speciale voordelen van het Mac-besturingssysteem OS X.
Alle andere boekhoudprogramma's op de Nederlandse markt zijn omgebouwde Windows-programma's en kunnen dus niet of nauwelijks gebruik maken van de speciale Mac voordelen.
Mac Boekhoudprogramma is speciaal ontwikkeld voor de Apple Mac.

Gebruikt u Windows of Linux? Dan kunt u het programma eventueel nog wel gebruiken via een virtuele machine. U kunt onder VirtualBox en VMWare Player namelijk gratis MacOS Sierra installeren en vervolgens het boekhoudprogramma opstarten. Wel heeft u minimaal zo'n 6 GB geheugen nodig. Lees hier de instructies.
Als uw tegoed op is, kunt u vanuit het programma opwaarderen. Zie het menu Bestand en de optie "Opwaarderen". Ook kunt u via iDeal of per bank met korting vooruitbetalen.

Als u niet opwaardeert, kunt u het programma nog wel blijven gebruiken om zo uw oude aangiftes, facturen, projecten en nota's te bekijken. Het is dan echter niet meer mogelijk om nieuwe facturen, nota's of projecten toe te voegen.
Uw gegevens blijven dus altijd uw eigen eigendom en worden ook alleen op uw eigen computer opgeslagen.
Mac Boekhoudprogramma is vanuit de Mac App Store te installeren, waardoor het een fluitje van een cent is. Met een enkele muisklik installeert u het programma, waarna u het via de App Store (knop "Open") of via de Launchpad kunt opstarten.

Een uitgebreide uitleg vindt u hier: Online handleiding: Installatie van het programma

Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u ons altijd mailen of bellen.
Omdat het boekhoudprogramma veel informatie moet kunnen laten zien, is het basisvenster relatief groot. Vooral op MacBooks kan dit soms een beetje krap zijn. Dit is op te lossen door uw Dock naar links te verplaatsen.

Dock naar links verplaatsen
  • Klik met de rechtermuisknop op het verticale streepje in de Dock (links van "Downloads")
  • Klik op "Positie op scherm"
  • Klik op "Links"
Dock weer naar onder verplaatsen
  • Klik met de rechtermuisknop op het horizontale streepje in de Dock (boven "Downloads")
  • Klik op "Positie op scherm"
  • Klik op "Onder"
Als u meerdere ondernemingen heeft, en u doet de boekhouding voor die ondernemingen vanaf uw eigen Mac, dan kunnen we tegen korting een 2e en/of 3e licentie aanbieden. Mail ons voor de details.

Als u nog meer licenties zou willen, dan kunt u ons mailen met de details en dan kunnen we u een interessant aanbod doen.
Bonus bij het aanbrengen van een nieuwe klant
Als u een nieuwe klant aanbrengt, dan kunt u aanspraak maken op een eenmalig bonustegoed van 2 maanden. U kunt zoveel klanten aanbrengen als u wilt. Het bonustegoed geldt per aangebrachte klant. N.B. Ook de nieuwe klant kan bonustegoed ontvangen (zie onderaan).

Hoe maak ik aanspraak op dit bonustegoed?
Om hiervoor in aanmerking te komen, stuurt u ons, binnen een maand nadat de nieuwe klant zijn/haar eerste betaling gedaan heeft, een e-mail waarin u aangeeft welke nieuwe klant u aangebracht heeft. Vermeldt ook zijn/haar e-mail adres waarmee hij/zij geregisteerd is bij ons. Na verificatie wordt uw tegoed per direct met 2 maanden opgehoogd. De enige conditie is wel dat u uw eigen tegoed vooruitbetaalt per iDeal, omdat we bij AppStore-betalingen geen mogelijkheid hebben om het tegoed handmatig te verhogen (u kunt indien gewenst het AppStore-abonnement stopzetten en daarna vooruitbetalen).

De nieuwe klant kan ook een bonus krijgen van 1 tot 6 maanden
Als de nieuwe klant ook vooruitbetaalt per iDeal, dan krijgt deze ook een eenmalig bonustegoed van 1 maand per 6 vooruitbetaalde maanden.
  • Betaalt de klant 6 maanden vooruit, dan ontvangt deze dus 1 maand bonustegoed.
  • Betaalt de klant 12 maanden vooruit, dan ontvangt deze dus 2 maanden bonustegoed.
  • Betaalt de klant 2 jaar vooruit, dan ontvangt deze dus 4 maanden bonustegoed.
  • Betaalt de klant 3 jaar vooruit, dan ontvangt deze dus 6 maanden bonustegoed.

Extra toelichting: Het bonustegoed is een bonus na de opwaardering, dus geen korting op het oorspronkelijke opwaardeerbedrag. Zowel de aangebrachte klant als u waarderen uw tegoed tegen de normale tarieven op, en na verificatie zullen wij beide tegoeden gratis met het aantal bonusmaanden opwaarderen. Stel, u betaalt 99 euro ex BTW voor een jaartegoed, en u krijgt 2 maanden bonustegoed, dan heeft u uiteindelijk 99 euro ex BTW betaald, en ontvangt u daarvoor 12+2 = 14 maanden tegoed.
Een groot voordeel van een boekhoudprogramma op uw eigen Mac is dat u zelf eigenaar blijft van al uw omzetgegevens, uw klantendatabase en alle privacy- en concurrentie-gevoelige informatie. Bij online/cloud-boekhoudprogramma's moet u op de blauwe ogen van de aanbieder geloven dat ze niet in uw gegevens gaan rondneuzen. Die gegevens zijn onversleuteld opgeslagen op de webservers en dus toegankelijk voor elke medewerker.

Ook moet u maar hopen dat hun beveiliging op orde is. Bij Yahoo zijn recent van 500 miljoen gebruikers persoonlijke gegevens gestolen na een hack. Op de server van Boekhoudprogramma voor ZZP'ers staan per klant slechts drie gegevens: Bedrijfsnaam, e-mail adres en licentiecode. We hebben er zelfs voor gekozen om uw adres- en eventueel andere gegevens alleen off-line op te slaan. Al uw boekhoudgegevens, uw omzetcijfers, uw uitgaven, uw klantenbestand en uw bankafschriften staan alleen op uw eigen Mac. Mits u geen gekraakte software downloadt en installeert, is zo'n Mac flink lastig te hacken. En als het al zou lukken, dan zou het een hacker heel veel moeite kosten om de gegevens van één klant te bemachtigen. Dan hackt ie liever een grote online/cloud-aanbieder, om dan in één klap duizenden klantengegevens te bemachtigen.

Daarnaast is een groot voordeel van een Mac-boekhoudprogramma dat u alle voordelen van de Mac en het MacOS kunt benutten. Qua gebruiksvriendelijkheid en snelheid van werken kan een web-applicatie daar nooit tegenop.
Wat is een SandBox
MacOS maakt gebruik van zeer strenge beveiliging om ervoor te zorgen dat kwaadwillende programma's geen schade aan kunnen richten. Elke App die u in de Mac App Store downloadt, komt in een zogenaamde SandBox (zandbak) te draaien. De App mag alleen binnen deze zandbak "spelen" en moet voor elke stap buiten de zandbak (bestanden raadplegen, mappen aanmaken, webcam gebruiken, etc) toestemming krijgen van Apple en/of de gebruiker. Bij Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers houdt dit in dat de App voor elke map waar u bestanden in wilt opslaan (facturen, urenspecificaties, aangiftes, backups) eerst toestemming moet vragen aan u, de gebruiker. De gebruiker moet dan expliciet de map aanwijzen en vervolgens wordt een zogenaamde "bookmark" opgeslagen zodat deze toestemming bewaard blijft ook als u de App de volgende keer opstart.

Soms gaat het fout
Helaas is de Sandbox-beveiliging van het Mac besturingssysteem na een update soms "de kluts kwijt" en werken niet alle bookmarks meer.

Vanaf versie 1.51 vindt u de Sandbox-diagnoseknop onder "Instellingen" en vervolgens "Bestandslocaties". Als u op Sandbox-diagnose knop klikt, dan wordt waarschijnlijk duidelijk met welke map de Sandbox een probleem heeft. Dit kunt u dan oplossen door deze map even opnieuw te selecteren vanuit "Instellingen" en vervolgens "Bestandslocaties". Het opnieuw instellen doet u door bij de betreffende mappen op "Selecteer map" te klikken. Dan wordt de Sandbox-instelling/bookmark opnieuw opgeslagen en zou het weer goed moeten werken.

Bookmarks
Hieronder een overzicht van welke bookmark bij welke map hoort:
  • Bookmark 1: Verkoopfacturen
  • Bookmark 2: Urenspecificaties
  • Bookmark 3: BTW Aangiftes
  • Bookmark 4: Inkoopfacturen
  • Bookmark 5: Backups

We hopen dat u er zo uitkomt. Zoniet, dan kunt u ons altijd mailen.
Als u opgewaardeerd heeft via iDeal of BanContact, dan krijgt u van ons een PDF-factuur, binnen 48 uur na de betaling.

Als u opgewaardeerd heeft via de App Store, dan stuurt Apple u maandelijks een factuur. Niet in PDF formaat, maar gewoon in de mail zelf als tekst. De mail heeft als subject: "Uw factuur van Apple".

Eventueel kunt u via deze site uw facturen tot 90 dagen terug downloaden:
reportaproblem.apple.com.
Terug naar beginpagina