Mac Boekhoudprogramma ondernemers icoon Dark Modus MacOS iMac administratie crediteuren aangiftes

Veelgestelde vragen

Algemene vragen

De handleiding vind je hier: Gebruikershandleiding. Deze online handleiding ondersteunt je bij het wegwijs worden met het boekhoudprogramma. Deze vindt u in het helpmenu via de icoontjes in de app of in de header door te klikken op "support". Ook kunt u deze vinden in de footer op de website onder handleiding. Naast de handleiding zijn er ook

Met Mac Boekhoudprogramma kun je het volgende:
  • Beheer projecten, inclusief urenadministratie en specificaties.
  • Maak automatisch facturen en herinneringen in je eigen opmaak.
  • Alle nota's voer je supersnel in; bankafschriften importeer je snel en eenvoudig.
  • Houd alle ritten en kilometers bij.
  • De aangifte omzetbelasting én inkomstenbelasting worden een eitje.
  • Speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de  Apple Mac.
Details m.b.t invoeren nota's en omzetbelasting:

  • Invoeren van nota’s wordt zeer gemakkelijk: Het BTW-tarief wordt automatisch geselecteerd.
  • Alles gaat vliegensvlug: Nota's invoeren in seconden, aangiftes doen in minuten.
  • Het Boekhoudprogramma herinnert je eraan om tijdeig de aangiftes te doen.
  • Persoonlijke ondersteuning: Vanuit het programma kun je de helpdesk om hulp vragen.
  • Een Wizard maakt automatisch de benodigde categorieën en BTW-tarieven aan.
  • De Auto-Wizard bepaalt hoeveel privé-gebruik je bij de laatste aangifte op moet geven.
  • Er worden automatisch back-ups gemaakt, naar wens ook naar DropBox of Google Drive.

Mac Boekhoudprogramma onderscheidt zich voornamelijk op de volgende punten:
 
  • Het is het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt dat het zakelijke deel van de aangifte inkomstenbelasting scherm-voor-scherm voor u invult. Er wordt niet alleen een balans en winst-verlies rekening aangemaakt: Elk scherm van het aangifteprogramma wordt vooraf voor u ingevuld. U hoeft alleen nog wat getallen over te nemen en de aangifte is klaar.
     
  • Het invoeren van Nota's gaat supersnel en secuur, het programma selecteert de BTW-tarieven automatisch.
     
  • Je kunt zonder meerprijs de bankafschriften van je zakelijke rekening importeren
     
  • Zeer lage complexiteit: het boekhoudpakket biedt precies wat je nodig hebt, niet meer en niet minder. Onnodige gegevens hoef je niet in te vullen. Dit scheelt veel tijd.
     
  • De Auto-Wizard zoekt de catalogusprijs en alle benodigde gegevens op die nodig zijn voor het opgeven van het privé-gebruik van de zakelijke auto. In andere pakketten mag je dit zelf uitzoeken.
     
  • Het boekhoudprogramma helpt je stap-voor-stap door de aangifte omzetbelasting. Je hoeft alleen een handjevol getallen over te nemen, die links naast het aangifteformulier weergegeven worden. Bij concurrerende pakketten mag je dit vaak allemaal zelf doen.
     
  • De Wizard Aangifte Inkomstenbelasting is zeer intelligent en geeft je veel tips. Het helpt je met de aftrek van kosten van je huurwoning, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, het kiezen van een bijtelling-gunstige auto en bij het aftrekken van kosten van uw prive-auto, fiets of bromfiets.
    Een boekhouder of belastingadviseur krijgt slechts een controlerende taak!
     
  • Het is een boekhoudprogramma dat op je eigen computer draait, wat de volgende voordelen biedt:
    • Je hoeft geen browser te openen of een gebruikersnaam of wachtwoord in te voeren; Een (dubbel)klik is voldoende om het boekhoudpakket te starten en uw Nota's in te kunnen voeren
    • Je kunt het boekhoudprogramma altijd opstarten; bij online aanbieders kunnen de webservers defect raken of gekraakt worden, en kun je vervolgens het boekhoudprogramma niet meer gebruiken
    • Je kunt zelf automatische back-ups maken en bent niet afhankelijk van het "hopelijk goed werkende" back-upsysteem van je leverancier
    • Het boekhoudprogramma werkt veel vlotter dan de online- of cloud-varianten van de concurrentie, omdat het programma op je eigen Mac draait en er dus geen vertragingen van de webserver en de internetverbinding zijn. Vooral bij het invoeren van een stapeltje Nota's kan dit vele minuten en veel irritatie schelen
    • Je blijft 100% eigenaar van je bestanden en gegevens. Deze staan alleen op je eigen Mac en de backup locatie die u zelf heeft gekozen.

     

Je wilt natuurlijk zorgeloos op vakantie en op afstand je administratie kunnen bijhouden.

Mac Boekhoudprogramma is een offline pakket, toch kun je de administratie met je meenemen. Hiervoor kun je het beste de back-up van je vaste computer inladen op je laptop. Dit doe je door eerst een back-up te maken via 'bestand', 'Nu een back-up maken'. Vervolgens kijk je bij instellingen naar de door jou aangewezen bestandslocatie. Indien je ervoor kiest om in de cloud een back-up te maken, ga je naar die locatie toe. Maak voor de zekerheid indien gewenst nog een extra back-up op een externe schijf die je op een tweede locatie legt. Je kunt vervolgens op je macbook de administratie inladen. Voordat je weer terug overstapt op het werken op je iMac maak je op de Macbook een back-up. Deze back-up die je hebt gemaakt aan het eind van de vakantie kunt je dan als je verder wil werken op een andere Macboek, weer inladen. Wanneer je meerdere administraties bijhoudt, dan dien je per administratie een back-up te maken. Je kunt niet op meerdere apparaten tegelijkertijd werken, omdat dit een offline pakket is en een online mogelijkheid om op verschillende apparaten te werken niet is ingebouwd.

Dit boekhoudpakket is gebouwd voor en door zelfstandig ondernemers. Zie de link onderaan de pagina: Over ons.

Mac Boekhoudprogramma was in 2010 ontstaan uit een samenwerking tussen twee ondernemers. In 2019 woonden ze in Spanje en leerden ze over de mogelijkheid om eenvoudig een Este Ltd. op te starten. Voordelen van een Ltd. is dat persoonlijke aansprakelijkheid beperkt blijven. Ook is bij een beperkte omzet de hoeveelheid administratie te overzien. Eigenaresse werkt ook in de internationale samenwerking en regelmatig ook in een ander land. Dan hoeft ze niet alle voor iedere klant van het boekhoudpakket de administratie aan te passen.

De eigenaresse is met veertig jaar nog relatief jong. Ze werkt met veel plezier aan het onderhouden van dit pakket en is van plan om hier nog jaren mee door te gaan. Ze werkt samen met enkele freelance programmeurs en ook enkele accountants, die haar indien nodig ondersteuning bieden. Ook hebben de originele eigenaars en bouwers een dochter samen, die als ze interesse heeft het onderhoud en benodigde werk aan dit boekhoudprogramma kan voortzetten.

Allereerst zijn er diverse bedrijfsverzekeringen afgesloten om bedrijfsrisico's af te dekken, waaronder een bedrijfsrisico verzekering en ook een aparte cyber security verzekering, specifiek ook voor Mac Boekhoudprogramma. Tot slot hebben we geen beschikking over uw data. We slaan van de klanten zo min mogelijk gegevens op, zodat we zo min mogelijk risico lopen op een datalek. We beschikken niet over uw boekhoudcijfers en hebben geen inzage in uw boekhouding. We maken gebruik van encryptie voor data opslag. Dit is ook mogelijk voor klanten (indien gebruik gemaakt wordt van Standalone versie, buiten de app store).

Je wilt natuurlijk graag de administratie zo goed mogelijk bijhouden. Maar, een foutje is snel gemaakt. Controleer hetvolgende
  • Datums juist heeft overgenomen van uitgaven
  • Facturen in de juiste omzetcategorie geboekt zijn
  • De openstaande bedragen op eind van het jaar overeenkomen met de openstaande debiteuren en crediteuren;
  • Je kunt via 'Bank' de koppelingen controleren door op de knop 'Controleer koppelingen' aan te klikken. Vervolgens toont het programma de facturen en uitgaven die je hebt gemaakt waar nog geen bankafschrift aan is gekoppeld.
  • Je kunt de uitgaven selecteren op het bedrag, door bovenaan op het bedrag te drukken, zo kun je sneller zien of je per ongeluk twee keer dezelfde uitgave hebt toegevoegd.
  • Controleer voor specifieke gevallen, als facturen buiten Nederland of buiten de EU, of deze goed zijn verwerkt in de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting.
  • Toelichtingen en instructies ingebouwd in het programma opvolgen

Voor de boekhouder kun je vlot diverse rapportages aanmaken. Dat kan via het scherm Rapportages. Je bereidt via één druk op de knop de winst-verliesrekening, kolommenbalans of een grootboekkaart voor. Daarbij kunt u onder andere kiezen voor een maandelijkse, kwartaal of jaarrapportage. Ook kunt u via 'Bank' kiezen voor de optie Controleer koppelingen zo kunt u nalopen of u per abuis een factuur of uitgave heeft toegevoegd zonder een bijbehorende bankafschrift. Via de export functie, 'bestand', 'exporteren' kun je ook eenvoudig de data voor je boekhouder klaarzetten om indien gewenst in een pakket van zijn keuze te importeren.

Een groot voordeel van een boekhoudprogramma op uw eigen Mac is dat je zelf eigenaar blijft van al uw omzetgegevens, de klantendatabase en alle privacy- en concurrentie-gevoelige informatie. Bij online cloud-boekhoudprogrammas moet je als ondernemer op de blauwe ogen van de aanbieder geloven dat ze niet in je klantgegevens gaan rondneuzen. Die gegevens zijn niet versleuteld opgeslagen op de webservers en dus toegankelijk voor elke medewerker.

Ook moet u maar hopen dat hun beveiliging op orde is. Bij Yahoo waren eens van 500 miljoen gebruikers persoonlijke gegevens gestolen na een hack. Op de server van Boekhoudprogramma voor ZZP'ers staan per klant slechts drie gegevens: Bedrijfsnaam, e-mailadres en licentiecode. Ook uw btw-identificatienummer die we sinds 2023 verzamelen vanwege een verzoek van Mollie slaan we niet op de server op, maar slechts lokaal in de iCloud. We hebben er zelfs voor gekozen om uw adres- en eventueel andere gegevens alleen offline op te slaan. Al uw boekhoudgegevens, uw omzetcijfers, uw uitgaven, uw klantenbestand en uw bankafschriften staan alleen op uw eigen Mac. Mits u geen gekraakte software downloadt en installeert, is zo'n Mac flink lastig te hacken. En als het al zou lukken, dan zou het een hacker heel veel moeite kosten om de gegevens van één klant te bemachtigen. Dan hackt deze bij voorkeur een grote online/cloud-aanbieder, om dan in één klap duizenden klantengegevens te bemachtigen.

Daarnaast is een groot voordeel van een Mac-boekhoudprogramma dat je alle voordelen van de Mac en het MacOS kunt benutten, bijvoorbeeld sneltoetsen en donkere modus (dark mode). Qua gebruiksvriendelijkheid en snelheid van werken kan een webapplicatie daar nooit tegenop.

In de huidige tijd met hoge inflatie, let je als ondernemer op de kleintjes, begrijpelijk. Mac Boekhoudprogramma is uniek in dat opzicht. Je kunt namelijk tot maar liefst 50 procent korting krijgen op je maandelijkse abonnementskosten. Ook zijn er diverse andere voordelige alternatieven, zo kunt u ook kiezen voor een jaarabonnement of een twee-jaarabonnement, waarbij u gebruik kunt maken van hogere korting. In het vierde kwartaal is een twee-jarig abonnement helaas niet mogelijk, omdat dit wat extra administratie met zich meebrengt. Verder hebben we de tarieven de afgelopen vijf jaar niet verhoogd. We hebben het beste voor met de ondernemers die al jaren trouwe klant zijn bij ons, dat waarderen we zeer.

Mac Boekhoudprogramma is ondersteund op Dark Mode. Dat betekent dat wanneer je via de optie 'systeemvoorkeuren' en 'Algemeen' kiest voor Donkere weergave, dat je dan een donkerder scherm krijgt. De Dark Mode is een speciale functie voor het gebruik van de Mac als het donker is. Deze modus zorgt ervoor dat witte kleuren donker worden. Dit zorgt ervoor dat de Mac computer minder energie verbruikt en dat is goed voor het milieu en ook voor jouw portemonnee. Lichte kleuren worden omgezet een mix van grijze, zwarte en andere donkere kleuren. Letters worden juist weer licht van kleur in plaats van zwart. Ook vliegen de medewerkers van Mac Boekhoudprogramma nauwelijks, hebben ze geen groot kantoor en dus ook geen grote CO2 voetafdruk.

Je kunt een nepfactuur aanmaken, een nepklant aanmaken en een nepuitgave inboeken. Vervolgens klik je op exporteren. Dan zie je wat de data format is, die Mac Boekhoudprogramma het liefst aangeleverd krijgt. Vervolgens zorg je voor excel bestanden met dezelfde data export vanuit het huidige pakket waarvandaan je de overstap maakt, bijvoorbeeld Exact, Moneybird, e-boekhouden, Twinfield etc.. Je kunt vervolgens indien gewenst je bankgegevens importeren en koppelen. Maar, je kunt er ook voor kiezen om een begin balans op te geven als je die heeft in de aangifte inkomstenbelasting wizard. Je kunt de testklant, testfactuur en testuitgave weer wissen door op de min te drukken, bij eventuele waarschuwingen ga je door en klik je niet op annuleren. Mocht je op problemen stuiten, neem je dan s.v.p. contact op met de helpdesk.

Doelgroep

Dit programma is speciaal ontwikkeld voor de in Nederland dienstverlenende ZZP'er.

Als je zichzelf herkent in onderstaand profiel, dan is Mac Boekhoudprogramma speciaal voor je bedrijf ontwikkeld en daarmee, voor je, het beste, meest gebruiksvriendelijke en snelste boekhoudpakket op de Nederlandse markt:

  • Je bent ZZP'er (u heeft geen personeel of je doet zelf de salarisadministratie)
  • Je bent werkzaam in de dienstverlening (of je doet zelf de voorraadadministratie met een ander pakket)
  • Je hebt één zakelijke bankrekening (mag ook aparte particuliere rekening zijn), en evt. een zakelijke spaarrekening en je houdt privé en zakelijk zo goed mogelijk gescheiden

N.B. Als je niet aan alle punten voldoet, dan kunt je het programma gewoon gebruiken. Bij de aangifte inkomstenbelasting zult je alleen wat gegevens handmatig in moeten voeren. Let wel op: Er is expliciet geen ondersteuning voor meerdere zakelijke bankrekeningen.

Er is ondersteuning ingebouwd voor Vlaamse (Belgische) bedrijven. Deze ondersteuning is wel wat minder uitgebreid dan voor Nederlandse bedrijven. De aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn afgestemd op het Nederlandse belastingstelsel, maar de overzichten kunnen ook prima gebruikt worden voor de Belgische aangiftes. Ook is er ondersteuning voor de Belgische BTW-tarieven ingebouwd (te activeren in het Instellingen-scherm).

Jazeker, met wat kleine aanpassingen aan de instellingen, kun je dit programma perfect gebruiken met uw BV of VOF.

Download de BV/VOF-handleiding.

Mac Boekhoudprogramma is een App gebouwd in de Apple eigen programmeertaal Swift. Het is een App die de voordelen van slimme technologie ontwikkeld door Apple optimaal benut. Doordat Apple veel aandacht schenkt aan het goed kunnen zien, ook al werken de ogen niet meer perfect, is de App uitermate geschikt voor blinden en slechtzienden.

In de vorm van een Voiceover kunt u horen wat er op uw scherm gebeurt. Met een Voiceover luistert u naar de geschreven tekst en weet u precies wat er gebeurt. Ook kan voor een doofblinde gebruiker Voiceover beschrijven wat er te zien is, in braille. Enkele belangrijke toetsen in Mac Boekhoudprogramma zijn te hanteren door middel van sneltoetsen. U kunt veel handelingen als het aanmaken facturen of wissen van facturen zonder muisbediening uitvoeren. Met Siri kunt u opdrachten aanmaken, waarmee u nog sneller handelingen kunt uitvoeren met een visuele beperking.

Ook is Dark Modus ondersteunt en kunt u Mac Boekhoudprogramma Donkere Modus gebruiken. U krijgt daarmee een donker kleurenschema. Dit maakt het lezen aangenamer. Dit geeft rust aan uw ogen. Een blinde cybersecurity analist maakte jarenlang met veel plezier gebruik van Mac Boekhoudprogramma. We willen de mogelijkheden op het gebied van ondersteuning voor blinden en slechtzienden nog verder gaan uitbreiden in de toekomst. Mocht u nog suggesties hebben om de gebruiksvriendelijkheid voor blinden en slechtzienden te vergroten, neem dan graag contact op met de helpdesk. We houden momenteel een survey om na te gaan hoe de gebruiksvriendelijkheid verder te verbeteren voor blinden en slechtzienden. U kunt op deze pagina meer lezen over deze survey.

Mac Boekhoudprogramma is an app specifically designed for the Dutch VAT market and Dutch entrepreneurs. While some modules, like customer management and client overviews, can be universally useful, the majority of modules are primarily tailored for businesses applying VAT rates in line with the Netherlands or Belgium (21% and 9% for the Netherlands, and 21%, 12%, or 6% for Belgium), or those businesses using a 0% VAT rate.

For example, if your business operates in a country like Spain with a 21% VAT rate or China with reduced VAT rates of 9% or 6%, you might be able to use this app. However, if you are using a higher VAT rate in China, like 13%, the invoicing module would not be usefull as 13% is different from the currently applied Dutch or Flemish VAT rates. It is worth noting that if any of these countries were to change their VAT rates, this app may not be updated to reflect those changes, unlike in the Netherlands and Belgium where we promptly adjust to government-mandated rate changes.

Our customer support is primarily focused on serving Dutch and Flemish customers, as they are the intended audience for this app. If your business operates with a 0% VAT rate, you can still make use of this app for tasks like generating invoices, managing customer data, and producing financial reports.

In the past, we had introduced a different app, which was designed to serve an international audience, called "Projects and Invoices," but we decided to stop from launching it and first concentrate on the Dutch market because it was more straightforward to market within the Netherlands. However, if we receive increased demand for an international version of the app, we may consider relaunching projects and invoices.

Please be aware that some modules in the app, such as the tax turnover and income tax modules, may not be applicable to businesses in other countries, unless your country's tax system closely resembles the Dutch tax system. If you have any questions or need assistance, do not hesitate to reach out to our helpdesk. While the explanations within the app are provided in Dutch, you can use tools like Google Translate to assist with comprehension.

We do welcome international visitors visiting our website and expressing an interest in this app. Please do not hesitate to contact the helpdesk if you have any questions. We speak Fluent Dutch, English, French and Spanish and we would be very glad to answer your questions.

Facturen versturen als ondernemer

Dit kan als volgt:

Ga naar het overzicht facturen via de knop 'Facturen'.
Selecteer de betreffende factuur en klik op 'Wijzig' (of dubbelklik op de factuur).
Mogelijk moet u even het slotje linksonder klikken, als u de factuur al eerder afgedrukt heeft.
Onder de kop (rechtsboven) 'Extra tekst op factuur' kunt u dan invullen: "Uw BTW nummer is xxxxxxxxx" (vervang de reeks x'en door het betreffende BTW nummer).
Klik rechtsonder op Wijzigen om de wijzigingen op te slaan.
Vervolgens kunt u de factuur opnieuw afdrukken.

Wilt u dit vaker doen, dan kunt u dit ook automatiseren. Maak in dat geval een opmaaksjabloon aan (via knop 'Opmaak' rechtsboven). Het makkelijkste is om dan een kopie van een bestaand sjabloon te maken, en dan het sjabloon te wijzigen. Via het "A" knopje rechtsonder voeg je dan een tekstveld toen. In dat tekstveld vul je dan in: "Uw BTW nummer: #KLANTBTWNR#" (zonder de aanhalingstekens) (zie ook de knop "Toon samenvoegvelden". Dan wordt op die plek automatisch het btw-nummer van de klant ingevuld (mits u die opgegeven heeft bij de betreffende klant).

We hopen dat deze uitleg u helpt. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd mailen.

Inderdaad is er geen specifieke module voor het aanmaken offertes, zoals er bijvoorbeeld wel is voor klantenbeheer en facturering. Maar, dit kan als volgt:

Maak via 'Opmaak' en dan 'Sjablonen' een kopie van uw eerder via opmaak aangemaakte sjabloon 'facturen'. Deze hernoemt u vervolgens in de naam 'Offertes'. U maakt de opmaak zoals u wilt en verandert de kop in offerte i.p.v. factuur. Vervolgens maakt u via de facturen module een nieuwe factuur aan met het zojuist aangemaakte sjabloon 'offerte'. Ook maakt u een aparte map aan in uw Finder genaamd 'Offertes'. U gaat naar de map facturen en kopieert en plakt de zojuist aangemaakte offerte. Dan gaat u terug naar 'facturen' in het boekhoudprogramma en wist u deze "offerte" onder de kop 'Facturen' in het boekhoudprogramma. In de Finder en in uw mail heeft u dan nog de offerte bewaard. Zo blijven uw omzetcijfers en uw factuurreeks kloppend. U kunt dan de in uw huisstijl opgemaakte offerte naar uw klant mailen.

We hopen dat deze uitleg duidelijk u verder helpt hiermee. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd mailen.

Inderdaad is dit in eerste instantie (nog) niet rechtstreeks mogelijk, maar via een kleine omweg kunt u dit toch voor elkaar krijgen. Dit kan als volgt:

Maak via projecten een project aan met urenregistratie, zoals gebruikelijk (zie eventueel de handleiding of Youtube instructies voor een uitleg). U maakt vervolgens de factuur aan door uw project te voltooien (onder het kopje projecten). Als u dan eenmaal de factuur heeft aangemaakt, gaat u naar de knop facturen en selecteert u de zojuist aangemaakte factuur. Vervolgens klikt u op wijzig. Nu kunt u uw gemaakte uitgaven handmatig toevoegen aan de factuur en verrekenen aan de klant. U kunt dan de in uw huisstijl opgemaakte offerte met urenspecificatie en gemaakte kosten naar uw klant mailen.

Urenregistratie


Met de urenregistratie kunt u eenvoudig uw tijdsbesteding bijhouden. Met een druk op de knop start u een timer en kunt u vastleggen hoeveel tijd u exact aan verschillende taken en projecten besteed. Dit geeft u als ondernemer meer inzicht in arbeidsprestaties, projectkosten en de besteedde uren. Door gebruik te maken van Mac boekhoudprogramma’s urenregistratiesoftware kunt u niet alleen de productiviteit volgen, maar ook efficiënter plannen en budgetten beheren. Een doeltreffende urenregistratie biedt voordelen voor zowel ondernemer als klant. Het stelt de ondernemer in staat om hun tijd effectief te beheren, prioriteiten te stellen en realistische doelen te stellen.

Opdrachtgevers profiteren van nauwkeurige data over de projectkosten, een helder overzicht van de tijdsbesteding stelt allen in staat om scherpe prioriteiten te stellen, een simpele en snelle manier voor facturatie met een specificatie van de tijdsbesteding. Zo kunnen zowel opdrachtgever en ondernemer makkelijker voldoen aan gemaakte afspraken met betrekking tot de tijdsbesteding. Bijsturen kan dan ook makkelijk, indien gewenst.

Het implementeren van een gestroomlijnd urenregistratiesysteem bevordert niet alleen het verkrijgen van een helder totaalbeeld van de tijdsbesteding aan uw projecten. Een dergelijk systeem draagt namelijk ook bij aan het makkelijker kunnen stellen van prioriteiten en daarmee het vergroten van behaalde resultaten in ieder project en dus een grotere klanttevredenheid van u als ondernemer.

We hopen dat deze uitleg u heeft geholpen. In deze blogpost van januari 2024 leest u meer over het nut van het bijhouden van een urenregistratie; Urenregistratie met Mac boekhoudprogramma Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd mailen.

Dit is mogelijk tot een bedrag van 10.000 euro aan geleverde diensten aan niet-Nederlandse EU particulieren.

Facturering van digitale diensten aan niet-Nederlandse EU particulieren

Wanneer je digitale diensten aan particulieren in andere EU-landen dan Nederland factureert, dien je rekening te houden met afwijkende btw-regels. Deze nieuwe BTW regels gelden sinds 1 juli 2021. Wanneer een ondernemer meer dan 10.000 euro aan verkopen heeft aan particulieren in alle EU landen samen, dan is deze ondernemer verplicht om met buitenlandse btw registraties aan de slag te gaan. Let op: dit geldt dus allemaal niet als u niet levert aan particulieren, maar aan ondernemers.

Het btw-tarief dat je moet toepassen, is afhankelijk van enkele factoren. Laten we deze regels hieronder nader toelichten.

Welk Btw-Tarief moet je hanteren?

Of je de Nederlandse btw in rekening moet brengen, of de btw van het land waar je jouw diensten levert, hangt af van de totale waarde van de digitale diensten en/of producten die je levert aan particulieren in andere EU-landen. Een drempelbedrag is vastgesteld op € 10.000. Er gelden verschillende regels als je onder of boven deze grens uitkomt met je buitenlandse omzet aan particulieren.

Als je minder dan tienduizend euro omzet levert aan buitenlandese particulieren, je blijft onder de drempel van €10.000:

In dit geval breng je het standaard Nederlandse btw-tarief in rekening te brengen (21% hoge btw of 9% lage btw). Hiervan doe je ook aangifte omzetbelasting, via de module ‘aangifte OB’. Wanneer je onder deze drempelwaarde blijft, verandert er eigenlijk weinig, het proces verloopt op nagenoeg dezelfde wijze als voor jouw Nederlandse klanten.

Indien je onder de drempel blijft, kun je echter ook besluiten om het btw-tarief van het land waar je jouw diensten levert in rekening te brengen. Voor deze keuze dien je vooraf een melding te maken bij de Belastingdienst. Mac boekhoudprogramma biedt hier echter momenteel nog geen ondersteuning voor. We hanteren momenteel alleen Nederlandse btw tarieven. Vooral omdat onze klanten zich met name richten op de Nederlandse markt en lokaal opereren.

Dit heeft voordelen, zoals het wegvallen van de noodzaak om continu te controleren of je onder het drempelbedrag blijft. Bovendien kan het tarief in sommige EU-landen lager zijn dan in Nederland, wat gunstig kan uitpakken. Er zijn echter ook nadelen: In sommige EU-landen is het btw-tarief juist hoger, wat betekent dat je klanten meer moeten betalen, en de btw kan niet via de standaard Nederlandse btw-aangifte worden voldaan. De boekhouding wordt hierdoor een stuk complexer. Je krijgt toemaken met internationale regels. Dat geeft mogelijk een stuk complexere boekhouding, wat we het liefst voorkomen. Ons advies: zorg dat je met de buitenlandse verkoop onder de drempelwaarde blijft. Is het het eind van het boekjaar en dreig je net deze grens te gaan overschrijden, dan kun je er ook voor kiezen om een factuur in het nieuwe boekjaar te verzenden.

Als je de drempel van €10.000 overschrijdt:

Wanneer je de drempel van € 10.000 bereikt, dien je op nieuwe facturen het btw-tarief van het land waarin je jouw diensten levert in rekening te brengen. Eerdere facturen met het Nederlandse btw-tarief behouden hun oorspronkelijke tarief. Bijvoorbeeld, voor leveringen aan Duitse klanten breng je voortaan 19% btw in rekening, terwijl voor Franse klanten een tarief van 20% geldt. Helaas biedt Mac boekhoudprogramma hier momenteel geen ondersteuning voor. Dit heeft ermee te maken dat onze klanten zich met name richten op de Nederlandse markt en er geen enkele klant is die hierom heeft gevraagd. Mocht u een grote buitenlandse omzet hebben, ruim boven deze grens van 10.000 euro, dan kunt u beter een ander boekhoudprogramma overwegen.

Btw-Aangifte voor btw uit Andere EU-Landen

Wanneer je btw in rekening brengt van een EU-land, dien je deze btw ook af te dragen aan de belastingdienst van dat specifieke land. Dit kan op twee manieren:

  1. Aangifte in het land waar je diensten of producten levert aan buitenlandse particuliere klanten:

    Is de omzet aan niet Nederlandse, particuliere EU klanten meer dan 10000 euro dan dien je je aan te melden bij de Belastingdienst van het desbetreffende EU-land en daar btw-aangifte te doen. Dit proces lijkt op de btw-aangifte in Nederland. De wijze van aangifte indienen is afhankelijk van de regelgeving van het betreffende land, welke je kunt opvragen bij de belastingdienst van dat land.

  2. Aangifte in Nederland via de Unieregeling (minder dan 10000 euro omzet aan niet Nederlandse, particuliere EU klanten:

    Via de Unieregeling kun je de btw via de Nederlandse Belastingdienst afdragen aan andere EU-landen. Om van deze regeling gebruik te maken, dien je je eerst aan te melden voor de Unieregeling bij de Nederlandse Belastingdienst. Bij deze methode geef je per kwartaal de btw aan bij de Nederlandse Belastingdienst, waarna zij ervoor zorgen dat de verschuldigde bedragen worden overgedragen aan de betreffende landen.

Aangezien deze regels recent zijn ingevoerd, is Mac boekhoudprogramma hier nog niet volledig op afgestemd. Mocht u aanpassingen nodig zien, dan horen we dat graag van u. Wanneer meerdere klanten hierom vragen, dan zullen we een begin maken met het maken van aanpassingen aan de app. Vooralsnog is dat niet het geval.

Bankafschriften

Met Mac Boekhoudprogramma kunt u zeer gemakkelijk de bankafschriften van uw zakelijke rekening importeren. Bij ABN Amro, ING, Rabobank, Knab, Bunq, ASN, SNS en Triodos kunt u een MT940 bestand downloaden. Als u een Rabobank of ING privé-rekening heeft, kunt u de afschriften als CSV-bestand downloaden. Dit bestand kunt u vervolgens in het programma importeren.

Vervolgens kunt u de afschriften zeer gemakkelijk aan uw facturen en Nota's koppelen. Ook prive-onttrekkingen en -stortingen kunt u opgeven. Op die manier weet u zeker dat u geen zakelijke kosten of inkomsten over het hoofd ziet.

Staat uw bank hier niet tussen vermeld? Geen probleem. Stuur ons een MT940 of CSV bestand en we zorgen dat de ondersteuning voor uw bank ook ingebouwd wordt.

Benodigde hardware Apple Mac MacOS

Om dit programma te kunnen gebruiken heeft u nodig:
  • Eén van de volgende Apple Mac computers:
    • iMac (vanaf eind 2012)
    • MacBook (vanaf eind 2012)
    • MacBook Air (vanaf eind 2012)
    • MacBook Pro (vanaf medio 2012)
    • Mac mini (vanaf medio 2012)
    • Mac Pro (vanaf medio 2012)
  • Eén van de volgende besturingssytemen:
    • macOS Sonoma (14.5)
    • macOS Ventura (13.5.2)
    • macOS Monterey (12.6.9)
    • macOS Big Sur (11.7.10)
    * N.B. MacOS Catalina (10.15), Mojave (10.14.6), High Sierra, Sierra, Yosemite, El Capitan worden niet actief ondersteund, maar daarvan zijn geen bugs bekend. OS X Yosemite (10.10) en OS X El Capitan (10.11), macOS Sierra (10.12), macOS High Sierra (10.13) worden niet meer actief ondersteund en geven hier en daar kleine onregelmatigheden; We garanderen support voor de drie laatste macOS versies. Wanneer Apple een nieuwe versie released, dan passen we de App hierop aan. Het kan zijn dat zich kort na een release van een nieuw besturingssysteem bugs voordoen. Dan kunt u deze rapporteren aan de helpdesk en lossen we die zo snel mogelijk op. Het beste kunt u voor het installeren van een nieuwe versie eerst uw boekhouding even bijwerken en goede backups maken.
  • Een werkende internetverbinding
Benut alle voordelen van uw Mac: Mac Boekhoudprogramma is ontwikkeld in de nieuwe revolutionaire programmeertaal van Apple, genaamd Swift. Hierdoor kunnen de voordelen van de Apple Mac en het MacOS volledig benut worden. Om in Swift 3.1 geprogrammeerde Apps te kunnen gebruiken, heeft u minimaal OS X El Capitan (10.11) nodig.

Concurrerende boekhoudprogramma's voor de Mac zijn vaak niet meer dan simpel omgebouwde Windows-versie en missen veel Mac-specifieke functionaliteit.

Weet u niet van welk bouwjaar uw Mac is of welke versie macOS u heeft?
Dit kunt u zien door met uw muis te klikken op het Apple  menu linksboven en vervolgens te klikken op "Over deze Mac".

Uw Mac gratis opwaarderen
Heeft u een oudere OS X op uw Mac computer, dan kunt u uw besturingssysteem gratis opwaarderen naar de nieuwste versie. Daar zijn soms wel vereisten aan het bouwjaar van uw Mac aan verbonden door Apple. Via de Mac App Store kunt u gratis het nieuwste Mac besturingssysteem downloaden en installeren, mits u minimaal OS X 10.6.8 op uw Mac heeft staan. (zoek op Ventura)
N.B. Het wordt sterk aangeraden om eerst een volledige back-up van uw Mac te maken en/of ondersteuning in te schakelen. Een back-up maken kan o.a. via Time Machine (zie Apple  menu -> Systeemvoorkeuren -> Time Machine).

Jazeker, Mac Boekhoudprogramma is het enige boekhoudprogramma op de Nederlandse markt dat vanaf het begin voor de Mac ontwikkeld is en in de Mac eigen programmeertaal Swift geschreven is.
We maken gebruik van Apple's eigen programmeertaal Swift. Mac Boekhoudprogramma kan één-op-één communiceren met Apple Mail (makkelijk facturen versturen) en maakt gebruik van veel speciale voordelen van het Mac-besturingssysteem MacOS.
Alle andere boekhoudprogramma's op de Nederlandse markt zijn omgebouwde Windows-programma's en kunnen dus niet of nauwelijks gebruik maken van de speciale Mac voordelen.

Mac Boekhoudprogramma is speciaal ontwikkeld voor de Apple Mac.

Gebruikt u Windows of Linux? Dan kunt u het programma eventueel nog wel gebruiken via een virtuele machine. U kunt onder VirtualBox en VMWare Player namelijk gratis macOS installeren en vervolgens het boekhoudprogramma opstarten. Wel heeft u minimaal zo'n 6 GB geheugen nodig. Lees hier de instructies (maar het is beter de nieuwste instructies te zoeken voor het nieuwste macOS).

Toegang tot de App

Als uw tegoed op is, kunt u vanuit het programma opwaarderen. Zie het menu Bestand en de optie "Opwaarderen". Ook kunt u via iDeal of per bank met korting vooruitbetalen.

Als u niet opwaardeert, kunt u het programma nog wel blijven gebruiken om zo uw oude aangiftes, facturen, projecten en Nota's te bekijken. Het is dan echter niet meer mogelijk om nieuwe facturen, Nota's of projecten toe te voegen. Ook kunt geen aangiftes meer doen en geen boekhoudkundige rapporten opvragen.
Uw gegevens blijven dus altijd uw eigen eigendom en worden ook alleen op uw eigen computer opgeslagen.

Mac Boekhoudprogramma maakt gebruik van betalingsprovider Mollie. Mollie regelt alle incasso's en de verwerking daarvan. .

Sinds 2023 is een btw registratie vanuit Mollie verplicht voor internationale bedrijven. U kunt meer lezen over de eisen van Mollie op deze pagina: https://help.mollie.com/hc/nl/articles/9243129589010-Welke-btw-gegevens-moet-ik-verstrekken .

Jazeker, het programma biedt uitgebreide mogelijkheden, ook voor particulieren en stichtingen. U kunt ook een bank import doen vanuit een privé rekening. Voor het opwaarderen van uw tegoed en facturering wanneer u geen btw-ID-nummer heeft, kunt u sinds januari 2023 het beste contact opnemen met de helpdesk. U kunt dan ook een factuur ontvangen vanuit Create Consultancy Nederland eenmanszaak. In dat geval wordt wel 21% btw in rekening gebracht en is automatische incasso nog niet mogelijk, een jaarabonnement kan wel. Vraag naar de mogelijkheden .

Ja, er is ondersteuning voor vijf administraties in het boekhoudprogramma ingebouwd.
U kunt ook voor uw partner die zzp'er is de administratie gaan voeren. In dat geval staat de tweede administratie op naam van iemand anders en ontvangt u helaas geen korting op die extra licentie. Is dat een VOF, die op naam van u beiden staat, dan kunt u wel 50% korting krijgen op die meeradministratie. Het is wel mogelijk om die tweede administratie op dezelfde Mac te voeren als u dat wenst. Dat is handig als uw partner en u bijvoorbeeld samen een Macbook deelt.
We hebben een mooie aanbieding voor u in specifieke gevallen. Als u meerdere ondernemingen heeft, bijvoorbeeld een eenmanszaak en een beheer BV, of stichting, dan kunnen we tegen korting een tweede of derde licentie aanbieden. In het pakket is ingebouwd dat u tot vijf administraties kunt voeren. Mail ons voor de details.

Als u nog meer licenties zou willen voor bedrijven op uw naam, dan krijgt u op de extra licenties een verdubbeling van uw jaartegoed. Bij bestelling van een jaarabonnement ontvangt u een aanbieding van 1+1 gratis op de tweede, derde, vierde of vijfde licentie een tweede jaar gratis. U bestelt dus één jaarabonnement van bedrijf A, vervolgens bestelt u ook een jaarabonnement voor bedrijf B en bedrijf C. Voor bedrijf B en C ontvangt u dan niet allen het jaarabonnement waar u voor betaalt, maar u ontvangt dan gratis een extra lange licentie voor een tweede, extra gratis jaarlicentie. Voorwaarde voor die 1+1 gratis aanbieding is wel dat de bedrijven allen op uw naam staan, of dat u een administratie of boekhoudkantoor runt.U kunt voor uw andere bedrijven een jaarabonnement afnemen. Let op: gebruik per bedrijf een uniek email adres. Vervolgens kunt u dan gebruik maken van deze aanbieding door contact op te nemen met de helpdesk. Ziet u dat uw extra licenties bijna verlopen, neem dan ruim van te voren contact op met de helpdesk, zodat u van deze aanbieding gebruik kan maken. Let er hierbij op dat in de vakantie periodes de helpdesk tijdelijk minder goed bereikbaar kan zijn. Dan zal het team uw licentie voor die "meer of extra" BV, VOF, stichting of vereniging verlengen met een gratis extra jaarlicentie. Heeft u vele ondernemingen, bijvoorbeeld ook een stichting of vereniging op uw naam staan, dan kunt u ook daar korting op krijgen als dit een meeradministratie is, dus naast de hoofdadministratie. Lees in de volgende veelgestelde vraag hoe u een extra administratie kunt toevoegen.

U heeft meerdere bedrijven en wilt meerdere licenties afnemen van Mac Boekhoudprogramma, eventueel gebruikmakend van de aanbieding van Mac Boekhoudprogramma. Dat is heel mooi, goed om te horen en dat is zeker mogelijk.

U kunt dat doen door te kiezen voor 'Bestand' en dan 'Administratie kiezen'. Daarna klikt u op 'administratie toevoegen'. U kunt tot vijf administraties voeren op één Mac. Als u wenst dat dit wordt uitgebreid tot nog meer administraties, dan kunt u contact opnemen met de helpdesk. Dan kunnen we overwegen om dat in te bouwen. U klikt bovenaan op 'gratis en vrijblijvend een proeflicentie aanvragen', daarna vult u voor het extra bedrijf de bedrijfsnaam en het unieke e-mailadres in. U voert een uniek nieuw email adres, nog niet eerder gebruikt bij Mac Boekhoudprogramma.

Na het opstarten van deze tweede licentie geeft u vervolgens ook bij instellingen een unieke bestandslocatie op om uw back-up in op te slaan. Je kunt nu twee weken gratis werken met deze tweede (of extra) licentie.

Na deze gratis proefperiode kunt u een jaarabonnement bestellen en contact opnemen met de helpdesk indien u gebruik wenst te maken van de aanbieding voor ondernemers met meerdere bedrijven of boekhouders.

U kunt vervolgens uw meer administraties bereiken via 'Bestand' en 'administratie kiezen'.

Gebruik van de App

Mac Boekhoudprogramma is heel makkelijk te installeren.
Alle instructies vindt u hier. Na de installatie kunt u het programma via de Launchpad opstarten.

Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u ons altijd mailen of bellen.

Sinds besturingssysteem Big Sur en verder, is Apple strenger geworden op het vrijgeven van Software buiten de Apple winkel om. Sindsdien kan het zijn dat gebruikers een foutmelding krijgen 'kan niet worden geopend omdat Apple het bestand niet kan controleren op kwaadaardige software'.
Een uitleg hoe dit is op te lossen. Op termijn zouden we de versie weer in de App Store te koop kunnen aanbieden, dan krijgt u die melding niet.

Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u ons altijd mailen of bellen.

Omdat het boekhoudprogramma veel informatie moet kunnen laten zien, is het basisvenster relatief groot. Vooral op MacBooks kan dit soms een beetje krap zijn. Dit is op te lossen door uw Dock naar links te verplaatsen.

Dock naar links verplaatsen
  • Klik met de rechtermuisknop op het verticale streepje in de Dock (links van "Downloads")
  • Klik op "Positie op scherm"
  • Klik op "Links"
Dock weer naar onder verplaatsen
  • Klik met de rechtermuisknop op het horizontale streepje in de Dock (boven "Downloads")
  • Klik op "Positie op scherm"
  • Klik op "Onder"

Helaas voor u, deze ondersteuning bieden we momenteel niet. Deze app draait lokaal op uw imac, uw Macbook en diverse Apple devices, maar dus niet op de iPhone. Wel zouden we in de toekomst deze mogelijkheid verder willen verkennen. Meerdere ondernemers hebben hier al interesse in getoond en zouden dit waarderen. Hiervoor is een grotere investering nodig voor het bouwen en ontwikkelen van ondersteuning op de mobiel. Maar goed, ondanks dat er geen ondersteuning voor de mobiel is, zijn er wel grote andere voordelen aan dit offline pakket.

Momenteel maakt alleen de directrice gebruik van een webhook, waarmee ze eenvoudig facturen kan sturen naar de gebruikers van deze App. Met een druk op de knop kan ze een factuur aanmaken in het boekhoudprogramma en deze versturen via de App. We willen dit ook mogelijk maken voor onze klanten. Dat kan alleen onder bepaalde condities. Zo dient de site een zelfgebouwde site te zijn in PHP. We kunnen dit alleen aanbieden als de broncode van de eigen website eenvoudig aan te passen is. Deze extra service kunt u krijgen, maar hier zullen we dan wel apart een offerte voor moeten maken met een inschatting van de kosten om dit voor u in te bouwen. Een minimale besteding hiervoor is zeker wel 250 euro. Mocht dit boven uw budget zijn, dan kunt u dit wellicht ook op een later moment wel alsnog inbouwen. Het grote voordeel hiervan is namelijk dat u dit een grote tijdsbesparing kan opleveren. Ook kan dit ervoor zorgen dat u minder fouten maakt in de administratie.

Vragen over de App Store (momenteel niet in de App Store te koop)

Wat is een SandBox
MacOS maakt gebruik van zeer strenge beveiliging om ervoor te zorgen dat kwaadwillende programma's geen schade aan kunnen richten aan uw systeem. Elke App die u in de Mac App Store downloadt, komt in een zogenaamde SandBox (zandbak) te draaien. De App mag alleen binnen deze zandbak "spelen" en moet voor elke stap buiten de zandbak (bestanden raadplegen, mappen aanmaken, webcam gebruiken, etc.) toestemming krijgen van Apple en/of de gebruiker. Bij Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers houdt dit in dat de App voor elke map waar u bestanden in wilt opslaan (facturen, urenspecificaties, aangiftes, back-ups) eerst toestemming moet vragen aan u, de gebruiker. De gebruiker moet dan expliciet de map aanwijzen en vervolgens wordt een zogenaamde "bookmark" opgeslagen zodat deze toestemming bewaard blijft ook als u de app de volgende keer opstart.

Controle ter voorkoming van eventuele fouten
Helaas veroorzaakte de Sandbox-beveiliging van het Mac besturingssysteem in het verleden problemen en raakte het programma na een update soms "de kluts kwijt" en werken niet alle bookmarks meer. Dit zullen we in een nieuwe versie in de App Store voorkomen door een extra controle in te voeren op de bestandslocatie. We zijn druk met de ontwikkeling hiervan, om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken.

Vanaf versie 1.51 tot en met versie 2.01 vond u de Sandbox-diagnoseknop onder "Instellingen" en vervolgens "Bestandslocaties". In de laatste versies is deze optie niet beschikbaar. Als u op Sandbox-diagnose knop klikt, dan wordt waarschijnlijk duidelijk met welke map de Sandbox een probleem heeft. Dit kunt u dan oplossen door deze map even opnieuw te selecteren vanuit "Instellingen" en vervolgens "Bestandslocaties". Het opnieuw instellen doet u door bij de betreffende mappen op "Selecteer map" te klikken. Dan wordt de Sandbox-instelling/bookmark opnieuw opgeslagen en zou het weer goed moeten werken.

Bookmarks
Hieronder een overzicht van welke bookmark bij welke map hoort:
  • Bookmark 1: Verkoopfacturen
  • Bookmark 2: Urenspecificaties
  • Bookmark 3: BTW Aangiftes
  • Bookmark 4: Inkoopfacturen
  • Bookmark 5: Backups

We hopen dat u er zo uitkomt. Zoniet, dan kunt u ons altijd mailen.

Als u opgewaardeerd heeft via iDeal, automatische incasso of BanContact, dan krijgt u van ons een PDF-factuur, binnen 48 uur na de betaling.

Als u opgewaardeerd heeft via de App Store (momenteel wordt dit tijdelijk niet ondersteund dan stuurt Apple u maandelijks een factuur. Niet in PDF formaat, maar gewoon in de mail zelf als tekst. De mail heeft als subject: "Uw factuur van Apple".

Eventueel kunt u via deze site uw facturen tot 90 dagen terug downloaden:
reportaproblem.apple.com.

Specifieke wensen

Jazeker, dit is mogelijk. Of u nou een onafhankelijk programma / applicatie wilt laten ontwikkelen, of een uitbreiding op het boekhoudprogramma, wij kunnen dit realiseren.

Voorbeeld van een uitbreiding: Clientendossier
Een alternatief therapeut vroeg ons om een uitbreiding te bouwen voor het boekhoudprogramma, zodat hij naast de standaard klantgegevens ook zijn patientgegevens in kan voeren. Daarnaast wil hij ook een pasfoto op kunnen slaan, en op een plaatje van het menselijk lichaam cirkels kunnen tekenen zodat hij aan kan geven waar de patient klachten heeft. Daarnaast kan de therapeut zelf de verschillende behandelvormen aanpassen, voor als hij in de toekomst meer diensten aan wil bieden.
Deze uitbreiding hebben we binnen 3 weken ontwikkeld (na anderhalve week eerst proefversie, daarna feedback ontvangen, een week later eindversie voltooid) en de totale kosten waren slechts € 750,00 euro exclusief BTW.

Wilt u ook een uitbreiding op het boekhoudprogramma, of wilt u bijvoorbeeld de orders van uw webwinkel importeren, of speciale gegevens in kunnen voeren, dan kunt u ons altijd mailen. We sturen dan z.s.m. een offerte.

Enkele screenshots:

Zie naast de naam van de klant de nieuwe knop "Clientendossier".


Na het klikken op de knop "Clientendossier" verschijnt deze nieuwe pagina.


Door te klikken op het plaatje van het menselijk lichaam wordt deze vergroot.
Met de linkermuisknop kan een cirkel getekend worden en met de rechtermuisknop kan een cirkel verwijderd worden

  • YouTube